Åk 4 veckoinfo v. 36

Vilken sensommar vi har fått! Det är väldigt skönt utomhus men i klassrummet är det jobbigt just nu. Ryfors skola har många fördelar och är bra på flera sätt, men tyvärr så lär skolan inte gå till historien för sitt fantastiska ventilationssystem… Nåväl, barnen kämpar på och gör sitt bästa trots att omständigheterna är som de är.

För att sammanfatta det viktigaste om veckan så känns det som att jag får mer och mer grepp om klassen och nu har jag så smått börjat prova lite olika sätt att organisera undervisningen för att se vad som funkar eller inte funkar. I det sammanhanget vill jag tacka er vårdnadshavare, ni är bra på att maila mig och berätta om era elevers tankar om skolan och det är en väldigt värdefull kunskap att ha med sig i det fortsatta arbetet.

På matten har vi jobbat med stapeldiagram och linjediagram och diskuterat när det ena passar bättre än det andra. Vi har också arbetat med problemlösning och uppställningarna för addition och subtraktion.

Vad gäller svenskan har vi tittat närmare på instruerande texter och hur de är uppbyggda. Vi har också tittat på de tre vanligaste ordklasserna substantiv, adjektiv och verb. En del läsförståelse har vi också hunnit med.

På So:n jobbar vi på med demokrati och hur den kan se ut i riksdagen, i skolan och i föreningar. Vi har pratat mycket om skillnaden mellan direkt demokrati och representativ demokrati och varför man inte kan ha direkt demokrati i alla sammanhang.

I biologin har Maria gjort ett grupp-projekt om skogen. Klassen var uppdelad i fyra grupper och det har funkat helt ok. På fysiken har vi just nu en ”flask-utmaning”, klassen är då uppdelad i sex grupper som ska försöka göra den bästa termosen av en vanlig pet-flaska. Även detta grupparbete funkar bra.

På tekniken gör eleverna ett collage där de redovisar ett tekniskt system som de själva har valt. Även i detta fall görs jobbet i grupper. Det är först när jag skriver det här som jag inser hur mycket grupparbete det är just nu… 🙂

Sandra skriver så här om engelskan: Under veckans engelska lektioner har vi fortsatt att repetera reglerna gällande när det ska vara a eller an framför ett substantiv och spelat spel på temat. Fråga gärna ert barn om de kommer ihåg reglerna. Vi har även samarbetat i grupper för att kunna läsa upp instruktioner för resten av klassen som de sedan skulle följa. I slutet av veckan kollade vi på The grammar company som handlade om när man använder do eller does och fick sedan i uppdrag att försöka klura ut vilken känd karaktär som kompisen hade på ett kort framför sig genom att ställa massa frågor.

Vi har bestämt oss för att veckans mål, att klassen ska lyssna fokuserat när läraren pratar, är uppfyllt. Nytt mål är att höja effektiviteten, till exempel när saker ska plockas fram inför en lektion.

Oj vilka bra gissningar eleverna hade på veckans grej och ledtråden ”Tjejen som gav oss en blåsning”! Någon trodde att det var Think Pink-skandalen, någon trodde Marilyn Monroe (och tänker man på den ikoniska bilden där hon står på gallret till tunnelbanan så förstår man vilken grymt bra gissning det var!). Det var faktiskt en elev som levererade det korrekta svaret också, nämligen stormen Gudrun. Det var en berättelse som fascinerade klassen! Ledtråden till nästa vecka är ”När alla fick vara med och bestämma”…

Jag har sett att några elever har airup-flaskor och dricker ur. Det är helt och hållet vi i personalen som har missat att informera om vad som gäller, men sedan något år tillbaka har det bestämts att sådana inte är tillåtna i skolan. Orsakerna är flera och de behöver vi inte gå in på, men jag pratade med barnen om det idag och det är ju bra om ni i hemmet också har koll på detta.

Nästa vecka är det, som ni vet, föräldramöte på tisdag. Mer info om detta finns i ett separat inlägg. På onsdag kommer klassen att ha Manuela på mina lektioner eftersom jag är ute och vandrar med femmorna hela dagen och på fredag är det fotografering.

Slutligen: Om ni inte har något speciellt för er på söndag men känner för en liten utflykt i det vackra vädret så rekommenderar jag familjefesten i Delary till förmån för FEED International i Kambodja: familjefest och fisketävling

Trevlig helg!

/Janne

Viktiga datum:

10/9 Föräldramöte 17:00

13/9 Fotografering

V. 44 Höstlov

19/11 Studiedag. Fritids stängt

20/12 Höstterminen slutar

8/1 Vårterminen börjar

V. 8 Sportlov

5/3 Studiedag. Fritids stängt.

V. 16 Påsklov

2/5 Lovdag (klämdagen efter första maj).

30/5 Lovdag (klämdagen efter Kristi himmelfärdsdag).

12/6 Sedvanlig skolavslutning på kvällen.