Veckobrev vecka 17 2020
Hej alla föräldrar och elever i klass 1 på Ryfors skola
Mycket har handlat om våren denna härligt varma vecka. Vi har repeterat hur det kan bli vår (årstider) och vi har tagit några bilder på våren. En del elever har även hunnit skriva meningar om våren till sina bilder. Vi repeterade fjärilens livscykel och gjorde en hands-on fjärils livscykel. Vi jämförde med grodans livscykel, som har en ofullständig förvandling. Vi skrev ner hur grodans olika livscykelsteg. Barnen kom även fram till att spindeln hade en ofullständig förvandling eftersom de bara växer (och byter”skinn”) utan att förvandlas i en puppa. Vi hann även för-så några frön. Vi håller tummarna för att våra frön ska gro och bli fina plantor. Jag vore tacksam om varje barn skulle kunna ta med sig två-fyra plastkrukor till onsdag vecka 19. De elever som inte har några gamla plastkrukor fixar jag krukor till. Vi hoppas att växterna kan omplanteras i elevernas egna plastkrukor. Barnen har även hunnit läsa om olika vårblommor, några av dessa såg vi när vi tog vårbilder.
På so:n har vi tittat på en film om kartor. Kartor ska vi titta lite närmare på den kommande veckan.
Under veckan var vi och lånade böcker i skolbiblioteket. Vi lånade både böcker att ta hem och böcker som vi ska läsa i skolan. Några har valt lite längre böcker som läsläxa, vilket kräver er extrastöttning i lyssnandet. Jag önskar att de läser så ofta de kan (minst 3-4 gånger/vecka) under varje vecka fram till sommarlovet. Lästiden kan variera mellan 10-20 minuter/gång. Efter vartannat kapitel finns det ett uppdrag. Uppdragen står i rosa boken/rosa häftet (ett fåtal elever fattades sina rosa häften. Vi använde dem under läsperioden i början av terminen. Om ni hittar dem vänligen skicka med dem till skolan igen). Vi har även arbetat med att göra om meningar till frågor. Motsatsord har vi också skrivit och pratat om. Bokstaven g har vi jobbat med. Några tycker att det fortfarande är svårt att komma ihåg att g ligger på linjen.
Både på musiken och matten sjöng vi form-visan om geometriska figurer. På idrotten var eleverna ute och tränade på orientering, de tränade på att läsa skolkartan.
På matten har vi tränat att mäta med linjal, dra en linje, mäta ut en sträcka och namnge den. Vi har även repeterat de gamla måtten och arbetat med ett ”handspann”. När vi mätte med linjal använde vi enheten centimeter. Vi behöver träna mer på begreppet centimeter och att mäta mer. Vi har också övat på begreppet symmetri. Det var lite klurigt att förstå hur en symmetrilinje ska gå genom olika objekt, men många hängde med på hur de skulle tänka. Vi fortsätter med symmetri nästa vecka och fortsätter mätandet. Vi behöver också träna mer på de geometriska formernas namn och var hörn, sida och vinkel finns i figurerna. Matteläxan finns på matteportalen och handlar om de geometriska formerna.
Tänk på att måndag vecka 19 är det bra om eleverna har vantar eller handskar med sig till städplockardagen.
Om ditt barn ha rosa boken/läsloggen i väskan hela tiden. Jag önskar att ni föräldrar skriver en kort kommentar hur läsandet gått för ert barn, tack för hjälpen.
Vecka 18
Måndag: Läsa
Tisdag: Läsa
Onsdag: Läsa
Torsdag: UTE idrott, matteläxa i matteportalen
Fredag: Ledig 1 maj
Kommande agenda:
v.18 fredag 1 maj lovdag.
v.19 måndag städplockardag. Ta med vantar eller handskar att plocka skräp med. Ta med plastkrukor (om ni har).
v. 21 Den 18 maj blir det bytardag på skolan. Då ska varje barn ta med sig något som de vill byta bort till något annat. torsdag+fredag kristihimmelsfärdsdagen lediga från skolan
v.24 skolavslutning
Trevlig helg önskar Cilla