Den här veckan har tvåorna jobbat med läsläxan, tränat ordklasser och olika skiljetecken i svenskan. Treorna har tränat stavning med j-ljudet och läsförståelsesrategier. Samtliga elever har börjat jobba med berättelsens struktur och uppbyggnad. I par har de planerat en berättelse och övar på beskrivande ord och meningar.
Från och med nästa vecka till och med v. 10 kommer Ann och Filippa ha svenska och läsläxan med tvåorna på tisdagar.
Under mattelektionerna har tvåorna jobbat vidare med multiplikationstabellerna 2, 10 och 5. I slutet av veckan gjorde de ett test i provhäftet på vad de har lärt sig. Treorna har jobbat praktiskt med växling , subtraktion-uppställningar med växling samt problemlösning.
På No:n har vi fortsatt laborera med ljud. Denna gång fick eleverna välja om de ville bygga en enkel variant av en ”förstärkare” som förstärker ljud eller en konstruktion som dämpar ljud från en telefon eller liknande. Många elever har en önskan att få prova med sin egen mobil. Därför har vi kommit överens om att det är okej att ta med sig den egna mobiltelefonen på onsdag, i laborationssyfte (om man har en och om ni föräldrar godkänner detta naturligtvis). Tar man inte med sig en egen, finns det att låna.
Treorna har tränat på att återberätta några olika kända berättelser om Moses liv på måndagens So. På den gemensamma So:n jobbar vi vidare med Nordisk mytologi och spännande berättelser.
I förra veckan började en ny period på elevens val. Sandra och jag har försökt att uppfylla elevernas önskemål och de har fått välja ämnen såsom musik, träslöjd, syslöjd, rörelse, matte, svenska, engelska och bild. De kommer arbeta med ett ämne i en 3-veckorsperiod och sedan byta ämne. På skolans val gjorde vi en samarbetsövning.
På tekniken har vi pratat om hjulet. Halva klassen gick en ”hjulpromenad” med Sandra. De uppmärksammade olika typer av hjul, i vilka föremål de finns och reflekterade kring dess olika funktioner, likheter och olikheter osv. Den andra gruppen byggde bla. bilar och lyftkranar med block och talja av lego. Vi tittade på och samtalade om vilka mekanismer vi byggde, t.ex. att vissa konstruktioner innehöll både hjulet och hävstången. Samtidigt som många elever tyckte att det var roligt, tränade vi även förmågan att följa en instruktion och att samarbeta. Vissa fick vara lite extra lösningsfokuserade, då det fattades någon legobit. Nästa vecka byter grupperna aktivitet.
Det står inte på förrän det är dags för nationella prov i matte och svenska för treorna. Proven kommer genomföras mellan v. 11-20. Resultaten används som en del av den slutgiltiga kunskapsbedömningen för åk 3 samt som uppföljning av behov av stödinsatser och överlämning för inför åk 4. Skolverket har beslutat, även detta år, att resultaten inte rapporteras nationellt. Under provperioden beviljas inte ledigheter.
I vanliga fall brukar jag erbjuda en informationsträff på skolan om de nationella proven och bedömning, vilket inte går att genomföra i år. Jag har tankar om att anordna ett digitalt möte i grupp eller individuellt, om intresse finns. Är ni intresserade av detta, vänligen hör av er till mig.
Trevlig helg!
V.5
Måndag:
Åk 3 simning
Tisdag:
Åk 2 läsläxa kapitel 16
Onsdag:
Åk 3 simning
Torsdag:
Åk 3 läsläxa kapitel 16
Åk 2 idrott, ej ombyte och dusch
Fredag:
Åk 2 skrivläxa i skrivbok
Åk 3 matteläxa, uppställningar på papper
Kommande:
V.8 sportlov