Veckans bokstav har varit H. Vi har jobbat med vilket ljud ord slutar på. Ni får väldigt gärna prata om det hemma. Till exempel ” Vilket ljud börjar mjölk på” och ”vilket ljud slutar godis på”.
I början av veckan var vi ute i det fina vädret. Eleverna fick titta på snön i förstoringsglas, göra snöänglar och samarbeta med att transportera vatten i olika former ut på baksidan. De fyllde glas, istärningar och ballonger som frös till byggmaterial.
I onsdags gick vi den hundrade dagen på detta läsåret. Eleverna fick visa upp de hundra saker som de tagit med och berätta hur de fått fram att det blev 100. Så vi fick se riskorn, pärlor, stenar, knappar, en kulram, legobitar och popcornkärnor. En elev hade klippt ut hundra bilder av sitt glada småsyskon. Vilka uppfinningsrika elever (och föräldrar/syskon) vi har i klassen. Tack för att ni alla hjälpt till med uppgiften! När vi haft utställning var det dags för disco med ballonger. Efter discot åt vi glass och tittade på en film om att vara barn för hundra år sedan. Eleverna tyckte den var intressant. Tänk att sitta på ett utedass med en kompis bredvid. ” Då hade jag minsann håll mig hela dagen” var en kommentar.
Efter rasten tände vi två ”fyrverkerier” för att göra dagen extra festlig. Inne ritade eleverna en robot efter instruktion. Den skulle ha ett tiotal av olika färger som tillsammans blev hundra. Innan dagen var slut hann vi även ha 100-dags workout. Varje elev fick sedan en magnet med texten ”Jag är 100 dagar smartare”.
Nu när vi räknat klart till hundra dagen så fick eleverna frågan om vi ska räkna vidare fram till sommarlovet. De hade olika förslag och fick tillslut rösta. Alternativ 1 var att fortsätta räkna från hundra och uppåt. Alternativ 2 var att räkna ner till sommarlovet och alternativ 3 var att börja om på 1 och kryssa antalet dagar fram till sommarlovet. Vi berörde begrepp som demokrati och majoritet. Flest röster fick alternativ 3.
På fredagen fick eleverna göra snögubbar ur ett fågelperspektiv, skapa snömonster, fredagsstäda och rösta vilka två bidrag de tyckte var bäst inför lördagens melodifestival.
Under veckan har några föräldrar lagt många timmar på att spola is på skolan. Som idrottslektion på måndag tänkte vi vara på isen så alla behöver ha hjälm med sig och skridskor om man vill/kan. Eleverna får gärna ha hjälm och skridskor i skolan om de vill åka på raster eller på fritids.
v.6 måndag, vi är ute på idrotten. Kläder efter väder, hjälm och ev.skridskor
v.8 Sportlov