Åk 2-3 v. 20

Hej!

Under veckan som gått har vi jobbat med ett litet dinosaurieprojekt. Eleverna har i par valt en dinosaurie som de vill lära sig mer om. De har läst faktatexter, sökt på internet samt svarat på frågor. Därefter har de skapat en form av tecknad faktaserie med faktatext och bilder digitalt i plattformen Creaza. Några har även hunnit att mäta upp och rita på asfalten på skolgården hur långa ”deras” dinosaurie egentligen var. Det har varit ett fantastiskt engagemang och samarbete! Underbart att se! 🙂

På matten har tvåorna fortsatt jobbat med beräkning av hundratal, tiotal och ental utan och med övergångar i addition och subtraktion. Treorna har fortsatt tränat multiplikationstabell 7 och 8 och division. Vi har även jobbat med olika stationer i matten med praktiskt material.

På svenskan har tvåorna jobbat med att bli färdiga i sina arbetsböcker. Treorna har jobbat i Nyckeln till skatten samt övat på att variera början på sina meningar i berättelser. Samtliga elever har också tränat stavning, ordförråd och grammatik på svenskaportal.se . Tvåorna har genomfört ett läsförståelsetest med specialpedagogen.

I tisdags under bild/tekniklektionen skapade eleverna självporträtt på ett program på iPaden. Varje målat streck blev en melodi. Slutligen visade alla upp sina musikaliska självporträtt på storskärm.

Det är många elever som har tagit med egna stressbollar hemifrån den senaste tiden och tyvärr upplevs dessa bollar många gånger som ett störningsmoment på lektionerna. Därför får dessa stanna hemma framöver.

Nu är det klart att Janne Eliasson kommer att bli de blivande fyrornas mentor. Jag kommer även i fortsättningsvis vara mentor för de blivande treorna.

Jag önskar er en skön helg!

Vecka 21
Tisdag
Åk 2 ta med läslogg
Åk 3 idrott
Torsdag
Åk 2 idrott
Åk 3 idrott
Åk 3, ta med läslogg
Fredag
Skräpplockardag – ta med vantar/handskar
Åk 3 matteläxa matteportal.se

Kommande:
V. 22 prel. 3/6 utflykt åk 3
v.23 torsdag kväll 10/6 skolavslutning

Det här inlägget postades i Åk 3. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.