Åk 2, v.40

Hej!

Denna veckan blir det ett sent veckobrev.

Eleverna har arbetat på flitigt under veckan. De har hjälpt varandra under lektionerna och skapat ett trivsamt arbetsklimat för varandra. Jag lovade eleverna att skriva på bloggen hur fantastiska de är 😀

Till de barn i åk 1-3 som önskar få läxhjälp erbjuds nu onsdagar kl. 12:50-13:30 i förskoleklassens klassrum. Om ditt barn är på fritids går barnet dit efter läxhjälpen. Du som vårdnadshavare ansvarar för att hämta ditt barn efter läxhjälpen om ditt barn inte har någon fritidsplats. Läxhjälpen kör igång och startar onsdag den 12/10. Meddela mig om ditt barn ska gå på läxhjälp så vet jag att de ska då dit när skolan slutat på onsdag.

Under veckan har vi tränat på att subtrahera med tiotalsövergång. Sambanden addition/subtraktion inom talområdet 0-10 är något som behöver automatiseras. Detta började vi träna redan i f-klass och 1:an. Nu kör vi matteläxa några veckor framöver inom området för att det verkligen ska få flyt hos alla. En del kan behöva repetera lite varje dag, därför har ni fått hem ”triangeln”. På onsdag kollar jag av hur det går och några får en ny läxa, andra behöver kanske köra på en vecka till med addition.

I svenskan har vi under veckan fokuserat på skiljetecken, skrivit klart dialoger och läst faktatexter för varandra.

Nu går vi mot kyligare och blötare tider, så se över att ert barn har kläder efter väder på skolan. Ibland försvinner lite kläder, de kan ligga kvar på skolgården eller åka med en kompis hem som tagit fel. Namna därför gärna ytterkläder så att rätt kläder finns hos rätt elev på rätt ställe 🙂

Är det någon information eller frågor som rör ert barn, mailar ni mig på evelina.johansson@almhult.se 🙂

Att tänka på inför kommande vecka:

Tisdag: Idrott – inne, ta med idrottskläder & handduk.

Onsdag: Matteläxa- additionstriangeln

Fredag: Fotografering, inlämning av läsläxan (ta med skrivboken)

Kommande aktiviteter

14/10 Fotografering

V 44 Höstlov

17/11 Studiedag

21/12 Sista skoldagen för terminen

 

Det här inlägget postades i Åk 2. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.