Veckans bokstäver har varit K och Q. Vi har lärt oss tecken för: K, Q, bibliotek och fika.
I måndags firade vi 100 dagar i skolan. Dagen startade med att vi sjöng ”Ja, må vi leva uti hundrade år” och därefter hurrade vi 100 gånger. Det var väldigt många hurra 😉 Eftersom vi nu är 100 dagar smartare så sammanfattade eleverna: vad de lärt sig, någon ny de lärt känna, vad de tänkt på och vad de vill lära sig mer om. Efter förmiddagsrasten var vi inbjudna till 1:orna. I deras klassrum möttes vi av hundra ballonger. Där räknade vi till hundra tillsammans med stöd av både kulram, tallinje, meterlinjal och positionssystem. Eleverna i 1:an hade med sig hundra av något som de visade för oss. De berättade hur de räknat ihop sina hundra saker och vanligaste tillvägagångssättet var att lägga 10 stycken högar med 10 saker i varje hög. Cilla hade gjort fina, stora siffror i maräng (med glass och blåbär emellan) som blev talet 100. Så vi blev bjudna på tårta och delade sen upp oss i mindre grupper. Några lyssnade på Tage Danielssons dikt ”Att vara barn om hundra år”, andra skrev fina saker om våra kompisar på hjärtan, målade 100-vägmärkesskylt och en del kastade tärning till 100. Innan vi gick ifrån 1:an fick vi trampa sönder några ballonger var 🙂 Tillbaka i vårt klassrum avslutade vi hundradagen med att titta på en film om att vara barn för hundra år sedan. Den var väldigt intressant och vi kommer fortsätta att arbeta med hur det var att leva förr.
I veckan har eleverna varit ute på ljudjakt på skolan, utrustade med Ipads. De fick ställa in ett alarm på ipaden innan de gick ut ur klassrummet med instruktionen att när det ljuder ska de gå tillbaka. Därefter fick de leta efter objekt på skolan som började på ljudet K. När de hittat något skulle de ta ett kort. Väl tillbaka i klassrummet redovisade de för varandra vad de hittat. I samband med detta pratade vi om hur viktigt det är att fråga innan man tar kort på någon annan. Vill inte personen att man tar kort så gör man inte det.
Eleverna har tränat på att skriva 2:or (det är lite klurigt att få dem på rätt håll), marscherat i tvåtakt, bildat par och funderat kring vad på kroppen vi har två av.
Skolans bibliotek har fått ett rejält ansiktslyft tack vare Annika i 4:an, rektor Lotta och en skolbibliotekarie som heter Lisa Ahlbäck. Så nu är det ordning i bokhyllorna 🙂 Annika bjöd in oss till biblioteket i torsdags. Hon berättade om bilderböcker, vilka böcker som är lättlästa och framför allt hur viktigt det är att barn får höra högläsning. Varje elev fick låna med sig max tre böcker hem, så att ni kan läsa tillsammans. Böckerna ska lämnas tillbaka senast 5/3. Vi fick även gå på skattjakt för att leta upp olika symboler på hyllorna, så att vi vet var vi ska leta efter om vi till exempel vill ha en faktabok om djur.
Idag startade vi upp med teknik. Eleverna fick klura över vad teknik är och sen ge sig ut på teknikjakt. De skulle fota olika tekniska lösningar som vi ska titta på nästa vecka.
Vi har haft klassråd då vi diskuterade språkbruk, trivsel och om det fanns några saker eleverna önskar göra eller ha i skolan/fritids. Förslagen var allt från att äta glass, sova i gympasalen, ha trädkojor till att åka till Göteborg eller Leos lekland 🙂 Två elever ska gå till elevrådet nästa vecka och framföra förskoleklassens tankar.
Veckan avslutades med att vi smygtittade på morgondagens Melodifestivalbidrag. Varje elev fick skriva två 1:och och två 2:or. 1:an är det bidrag de vill ska gå direkt till final och 2:an de bidrag de vill ska gå till andra chansen. Återstår och se på måndag hur resultatet blir.
Trevlig helg!
Kommande aktiviteter
v 8 Sportlov
24/3 Studiedag