Veckobrev vecka 39 klass 1

Veckobrev vecka 39 2019

Hej alla föräldrar och elever i klass 1 på Ryfors skola

Tack för alla samtal jag haft denna vecka. Det har varit trevligt att träffa er alla och att prata om era barn. Eftersom det varit fullrulle med utvecklingssamtalen under dagtid och en studiedag så har vi inte riktigt hunnit med det vi brukar. Om ni undrar över något jag skrivit på utvecklings lapparna så får ni höra av er. Ett samtal är ju rätt intensivt och man kan lätt glömma bort saker man tänkt ta upp. Min tanke har varit att skicka er dokumentationen via e-post, men det har jag inte lärt mig ännu (eftersom det är ett nytt system vi använder så finns inte den funktionen ännu). Läs och begrunda dokumentationen ni fått, om ni hittar några frågetecken får ni maila eller komma in i klassrummet och prata.

I måndags var jag sjuk så Carina tog hand om eleverna. Då hann vi skriva lite i vår ”dagbok” och ha sista elevensval för denna perioden. På måndag börjar vi andra perioden och då har vi två grupper som kommer att filma och en grupp som kommer att ha svenska. I de båda filmgrupperna kommer eleverna att skriva ett kort manus till en film om ”konflikter” på skolor. Eleverna ska skriva och förbereda en kort sketch som de sedan ska filma. Eleverna kommer att få olika uppdrag till sitt manus som tex att de ska ta med en inledning med en slags miljö och sedan ska ett problem uppstå men då använda en annan slags miljö osv. Svenska gruppen ska skriva berättelser, göra korsord, träna stavning och skriva skrivstil.

I svenskan har vi hunnit diskutera och prata om kapitel 5 som vi har i läxa till tisdag/onsdag i nästa vecka. Vi har inte tränat på någon ny bokstav denna vecka. Många av eleverna har fått igång arbetsschemat men det tar en stund att komma ihåg allt som ska göras. Nästa vecka får vi försöka komma ikapp och göra de sidor vi inte hunnit. Vi har arbetat med två nya ord till vår logografiska helordsläsning, orden en och ett. Fredagen den 4 ska vi börja läsa i små grupper. Då kommer eleverna att läsa samma bok gemensamt och sedan svara på några frågor om texten. En elev i F-klassen kommer då att vara med oss.

På matten har vi jobbat med problemlösningar och försökt förklara hur vi tänker. Vi tycker det är lite krångligt att förklara för alla klasskompisarna. Många av oss tänker rätt och klurar ut svaret. Det är mycket energi som går år klura på svaren och försöka förklara hur man tänker.

På no:n var vi ute i regnet och letade småkryp, innan hösten helt tagit över vårt landskap. Eleverna hittade bl.a. husspindel, svartmyra, gråsugga, krabbspindel, larvet och maskar. Vi tittade efter smådjur i komposten. Det var ett lyckat drag eftersom det var fullt av maskar en liten bit ner i komposten.

På so:n har vi fortsatt med kompis-korten denna gången handlade det om att bli tvungen att välja vem man skulle vara med. Vi hann även göra några samarbetsövningar bla att de skulle ställa sig i ”längdordning” i gruppen, utan att prata.

Under vecka 41 kommer jag att följa med Annicas 2-3:a på en cykeltur i närområdet. Eleverna kommer då att ha en vikarie. Tisdagen den 8 oktober kommer vi att ha friluftsdag i ”höstens-tecken”. Mer information om friluftsdagen kommer i nästa veckobrev.

Vi får skjuta upp vår show till våren, alla klasser behöver mer tid till att träna. Kläderna som jag bad er att skicka med till skolan, skickar jag hem igen.

Läsläxa till tisdag eller onsdag.

Vi kommer att vara samma antal elever i klassrummet fram till jullovet, om ingen annan information skickas ut till er.

 

Vecka 40

Måndag:

Tisdag: Läsläxa kapitel 5 och skrivläxa, grupp 1

Onsdag: läsläxa kapitel 5 och skrivläxa, grupp 2

Torsdag:

Fredag:

 

Kommande agenda:

  • Friluftsdag 8 oktober. Friluftsliv ute med hösttema.
  • Show februari? 2020 17:30-19:30
  • Höstlov v. 44
  • Lucia 13/12

Cillas tel nr: 0702-420350 Fritids tel nr: 0721-557690.  Mvh Cilla

Det här inlägget postades i Åk 1. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.