Hej alla glada!
Det digitala lärandet har vi fortsatt med även under december eftersom det var så uppskattat. Denna vecka har eleverna på fritids fått använda roboten ”Dash”. Vi har även pysslat och varit i idrottshallen.
Läroplanen
Ge eleverna möjlighet att samarbeta, kommunicera och utveckla goda kamratrelationer.
Ge förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att få delta i fysiska aktiviteter.
Erbjuda eleverna en meningsfull fritid.
Ge eleverna förutsättningar att kunna tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang.
Här fick eleverna lära känna roboten ”Dash” genom att använda iPaden. Roboten ”Dash” styr man genom en app som heter ”Wonder”.
Vissa elever fick använda appen ”Blockly”. Där styr man roboten genom att block- programmera, detta var ganska klurigt dels för att det var på engelska och det fanns så mycket att välja emellan.
Här använder eleverna appen ”blockly”.
Senare i veckan fick eleverna känna på lite puls genom att bygga en bana som de sedan skulle programmera sig genom. Där fick de använda matematik genom att mäta hur långt roboten skulle köra samt vilken vinkel roboten skulle svänga för att kunna klara banan. Här använder de block-programmering.
I slutet av banan skulle dem skjuta en pingisboll i soptunnan. Funktionen finns på roboten och appen. Kul.
Även här fick de använda sig av matematik för att klara av banan, här började vi med att manövrera roboten med ”vanlig” handkontroll. De fick senare prova på block-programmering.
Här byggs banan som finns på bilden ovan.
Vi har också pysslat, här har vi en jättefin snögubbe.
Här pysslar de med att göra pappers-tomtar.
Vi har även haft en mysig brasa inne på fritids, det knastrar så härligt. Skönt med lite värme denna kalla årstiden. MYSIGT!
Trevlig helg önskar vi på fritids 🙂
Det här inlägget postades i
Fritids. Bokmärk
permalänken.