Veckobrev åk 4, v 50

Denna vecka kommer veckobrevet en dag tidigare eftersom jag är ledig imorgon.

I måndags var det äntligen dags för klassen att Skypa med Vasamuseet. Det var lite strul med tekniken men annars gick det jättebra. Vi fick följa med ombord på skeppet och se hur det ser ut inuti. Eleverna ställde massor av kluriga frågor som vår guide försökte svara på.

Några stycken har kommit ihåg att visa sina Sverige-”prov” hemma och lämnat tillbaka dem till mig men jag saknar fortfarande många. Det är jätteviktigt att de kommer tillbaka så att jag kan samla elevernas uppgifter och gå tillbaka och titta i dem.

På matten har vi avslutat arbetet med bråk och börjat repetera allt som vi jobbat med i matten under åk 4. Eleverna kommer att få repetera i skolan men behöver också repetera hemma. Efter jullovet kommer jag att skicka hem ett häfte med uppgifter som handlar om det vi gjort. Den 15 januari kommer vi att ha vårt första matteprov!

Idag har vi spelat lite spel som jag tagit med hemifrån. Eleverna är verkligen duktiga på att ta instruktioner och lära sig nya spel. De visar också att de kan samarbeta och lära av varandra. Många av spelen var riktig hjärngympa så det fick tänkas i massor!

På måndag kommer vi att ha skriftligt läxförhör på budorden. Vi hade egentligen läxan till denna onsdagen men jag glömde skriva det på bloggen så vi kör den en gång till. Några hade tränat till i onsdags och fixade testet då. De behöver inte träna till på måndag.

Nästa vecka är den sista veckan denna termin. Tiden har verkligen gått snabbt! Vi kommer inte att jobba så mycket med vanliga saker utan det blir en hel del ”mys” under veckan. På måndag är det pysseldag med hela skolan. På onsdag ska vi fortsätta med att spela spel  så att alla får testa spelen jag haft med mig och till lunch kommer vi att beställa pizza som vi äter i klassrummet. På avslutningsdagen kommer det att vara lite gemensamma aktiviteter för f-4 under förmiddagen. Lektionerna slutar 12.40 och eleverna är då välkommen att vara på fritids tills dess att man brukar åka hem. Vill man bli hämtad vid 12.40 går det självklart bra. Skulle man vilja ha skolskjuts hem med 1-bussen får ni höra av er till mig så får jag kolla om det finns plats på bussen. Hör av er senast måndag om ni skulle vilja ha skolskjuts med 1-bussen så återkommer jag om det finns plats.

Ha en trevlig lucia!

v 51