åk 1 veckobrev vecka 9

Veckobrev vecka 9 2020

Hej alla föräldrar och elever i klass 1 på Ryfors skola

Toppen bra att så många gjort sportlovsquizet!! Kul.

Härligt, nu är vi klara med utvecklingssamtalen. Alla barnen höll i någon del av utvecklingssamtalet. Jag tyckte de skötte det bra. På mötet kom de flesta fram till att det hade fungerat bra med intensivläsningsveckorna, även om det ibland var svårt att få till alla lästillfällen. Vi fortsätter läsa men kommer att lägga mer fokus på matematik och skrivande. Alla barn kommer att få mattekort i läxa för att vi ska försöka automatisera 10/20-kompisarna.

Barnen kommer att få 1-3 sidor med mattekort. De ska försöka träna på korten varje dag. De har mattekortsläxa fredag till fredag. Läxan ska försöka få dem att lära sig additioner och subtraktioners kombinationer utantill så att de inte behöver lägga ner energi på att räkna utan mer på att förstå ett matematiskt problem. Denna vecka har vi jobbat med siffrorna 13, 14 och 15. Vi har även hunnit repetera 0-12. I dag hade löste vi matteproblem i grupper. Det var jätteroligt att se hur de jobbade ihop för att lösa problemen. När de klarat alla problem gemensamt blev de ”stjärnmärkta”

I svenskan har vi hunnit läsa kapitel 19 i ”Den magiska kulan” som läsläxa och tränat på det nya kapitlet. Vi har även tränat många lektioner på vad och hur barnen skulle göra på utvecklingssamtalen. Vi kom fram till att det var lättare att ha en agenda att följa, då gick tränandet mycket lättare. Roligt att det var så många som gjorde sportlovsquizet. Alla har gjort Legilexi lästester på Ipad under veckan. Några har även hunnit läsa ord under en minut för mig. Vi blev inte riktigt klara med det denna vecka så vi får fortsätta nästa vecka.

På So:n pratade vi om privata områden på kroppen. Vi såg en film från rädda barnen om detta. Efter filmen hade vi en diskussion om filmen. Barnen fick berätta vilka olika ord de själva använde till sina privata delar, ordförrådet utökades. Det kom många frågor om hur vi kan få barn, hur man kan födas, hur allt går till mm. Under diskussionen kom det fram ”runda ord” som en del hade hört, dessa ord diskuterades också. I dag provade vi att skriva veckobrevet på datorn och skicka det med epost till er föräldrar. Om ni inte fått ett veckobrev från ert barn vänligen meddela mig via epost. En förälder skrev svar inom 15 minuter, vilket var kul. Ni får gärna skriva ett meddelande till ert barn via eposten. Vi ska försöka titta på dem i veckan som kommer.

På elevens val har vi fortsatt att arbeta om konsumtion/miljö. Vi kommer förmodligen att ha en bytardag och ”loppis” under terminen, om tid finns. En grupp har börjat planera en pjäs om konsumtion, den hoppas vi hinner bli klar till vår föräldrakväll.

På idrotten har de haft samarbetsövningar.

En liten blänkare till er föräldrar. Biblioteket har bokrea i början på kommande vecka. De säljer böcker för en väldigt liten peng, passa på nu när era barn börjat läsa.

Måndag:

Tisdag: läs-läxa, kapitel 20 i ”Den magiska kulan”

Onsdag:läs-läxa, kapitel 20 i ”Den magiska kulan”

Torsdag: idrott,

Fredag: Mattekort läxa