Åk 2-3, veckobrev v. 10

Under veckan som gått har det varit mycket fokus på skrivandet. På svenskan har både tvåor och treor skrivit berättande texter för hand utifrån temat ”spökhuset”. Tvåorna har dessutom tränat på att sammanfatta lästa texter genom att ta ut det viktigaste innehållet utifrån ”läsfixen cowboyen”. Treorna har tränat olika typer av läsförståelse, framförallt på längre faktatexter.

På so:n har vi fortsatt att lära oss om Sveriges naturtyper och den här veckan har vi fördjupat oss om skog och fjäll/berg. Även denna lektion blev det en del skrivande av fakta, men även en bilduppgift kopplat till naturtyper och kartbok.

I torsdags hade vi det sista lektionstillfället om magnetism på no:n. Vi läste om magneter i naturen och skillnaden mellan naturliga och konstgjorda magneter. Vi tittade på en film som repeterade det som vi lärt oss tidigare lektioner.  Vi genomförde dessutom några fler experiment, både gemensamt och i smågrupper utifrån hypotes, experiment, resultat och slutsats. Utvärdering av kunskaper och lektionsinnehåll hann vi dessvärre inte med, så det får vi göra nästa vecka.

De senaste två bildtillfällena har vi jobbat med bildanalys utifrån Leonardo Da Vincis konstverk Mona Lisa. Förutom att eleverna fått kännedom om Leonardo som person och konstnär, har vi studerat och diskuterat Mona Lisa utifrån olika frågeställningar. Till exempel pratade vi om vilka känslor och tankar bilden väcker, ev. budskap/syfte, mottagare och sändare samt bildens uppbyggnad med färg, ljus, form, komposition. Eleverna hade otroligt många intressanta och fantasifulla tankar kring hur och varför konstverket skapades. Slutligen fick eleverna färglägga sin egen bild av Mona-Lisa samt rita ett eget ansiktsuttryck i hennes så annars gåtfulla ansikte.

På skolans val-temat som vi har tillsammans med åk 1, fortsätter vi att arbeta kring hållbar utveckling och konsumtion. Eleverna har sedan ett par veckor tillbaka jobbat i mindre grupper där de fördjupar sig och ansvarar över olika uppgifter/aktiviteter som kommer att involvera övriga elever på skolan och även er föräldrar längre fram i vår.

Annika K hälsar att treorna har tränat kroppsdelar på engelskan idag. De har jobbat 2 och 2 och hjälpt varandra. De fick börja med att sortera kroppsdelar i 3 olika högar. En hög för de ord båda kunde, 1 hög med de ord som bara en av de kunde och en tredje hög med de ord som ingen kunde. Sedan hade de som mål att träna på orden tills båda kunde alla ord. De jobbade jättefint tillsammans och hjälpte verkligen varandra. Sedan fick de jobba vidare med den kooperativa strukturen kloka pennan. De valde tillsammans ett arbetsblad som de skulle lösa. Den ena hade pennan och skrev och den andra sa vad den skulle skriva. Sedan bytte de uppgift och jobbade vidare så till hela pappret var löst.

Nästa vecka kör treorna igång med nationella proven och en del av eleverna känner sig ganska pirriga inför detta. Förhoppningsvis känner de sig samtidigt väl förberedda då vi har tränat mycket på olika uppgifter som liknar provens uppbyggnad och typ av uppgifter. På måndag kommer eleverna börja med att göra en självbedömning i matte och svenska och därefter göra de muntliga gruppuppgifterna i de båda ämnena under tisdagen och onsdagen.

Ni som har elever i åk 2 får hålla utkik på era mailkonton, då jag inom kort kommer att maila er om tider för utvecklingssamtal. Mer information får ni i mailet.

Trevlig helg!

Mvh Annica

Vecka 11

Måndag:

3:or läsläxa kapitel 21 (Observera att jag hade skrev fel kapitel förra veckan)

Tisdag:

2:or läsläxa kapitel 20

3:or idrott. Medtag ombyte, handduk och duschartiklar

3:or nationella prov muntlig gruppuppgift, svenska

Onsdag:

2:or idrott. Medtag ombyte, handduk och duschartiklar

3:or nationella prov muntlig gruppuppgift, matte

Torsdag:

3:or  idrott. Medtag ombyte, handduk och duschartiklar

2-3:or matteläxa, matteportal.se

Fredag:

Kommande agendor:

V.11 12/3 kl.17:30 Åk 3 föräldrar – informationsmöte nationella prov kl.17:30

 V.13 24/3 Studiedag

Studiedag

v.14 Fredag påskpysseldag

v.15 Påsklov

v.16 14/4 studiedag

Det här inlägget postades i Åk 3. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.