Fritids v. 10

Nu är det redan fredag igen! Denna veckan har vi fortsatt på vårt ”miljö och återvinnings”-tema. Som utlovat fick barnen ett brev av ugglan i måndags med ett nytt uppdrag. Vi gick ut i skogen där de skulle ta kort på 9 olika saker, bland annat något nytt, något som inte hör hit och ett troll. Troll är tydligen rätt svåra att hitta kunde vi konstatera… Men två lösningar var detta!

Här är en bild på vad som inte ska finnas i naturen!

Barnen byggde även en liten uggla av kottar!

I tisdags hade vi en styrd aktivitet i idrottshallen som vi valde att kalla ”3X bollek”. Då är man indelad i två lag. Lekledaren har tre bollar; en fotboll, en innebandyboll och en basketboll. Lekledaren säger antalet barn som ska vara men under just den omgången, exempelvis tre, och kastar ut den boll som barnen ska spela med. Barnen spelar ca 2-3 min sedan bryter man och barnen får sätta sig sist på bänken. Då ropas en ny siffra ut och en annan boll kastas ut. En lek med högt tempo som är superrolig!

I onsdags hade vi en tipsrunda om allemansrätten. Vissa frågor var vi rätt osäkra på allihop så det var bra att det medföljde ett facit! Senare på eftermiddagen fick de som ville möjlighet att måla på glasburkar för att ge burken nytt liv. Vi kommer längre fram även att skapa i andra material som annars hade slängts, bland annat de Tetrapak vi fått in.

I torsdags hade vi en annan styrd aktivitet i idrottshallen, kallad ”X-Kung”. Man bygger upp två stycken borgar, en per planhalva. Lagen väljer en varsin kung/drottning. Det andra laget ska inte veta vem som är kungen/drottning. Lagen kastar bollar på varandra, blir man träffad så ska man sätta sig på golvet. Endast kungen/drottningen kan rädda den som blivit träffad, detta genom att kungen/drottningen ritar ett kryss på ryggen. När man blivit befriad får man vara med och kasta bollar igen. Om det andra laget lyckas lista ut vem kungen/drottningen är så vinner detta lag och en ny kung väljs.

Idag är tanken att vi ska kolla på en film om återvinning och miljö.

Tack för allt ”skräp” vi har fått in!

Trevlig helg!

/Fritids

Det här inlägget postades i Fritids. Bokmärk permalänken.