Veckobrev åk 4, v 10

Nu är vi i full gång med arbetet om asatron. Vi har jobbat med asatrons skapelseberättelse och diskuterat likheter och skillnader mellan den och den kristna skapelseberättelsen. Eleverna hittade flera likheter. Vi har också jobbat med asatrons världsbild och de ord och begrepp som de använder för att beskriva världen. Vi har sett på film, läst, skrivit meningar och löst korsord. På bilden fick eleverna varsin vedbit som de ska använda till att bygga upp asatrons världsbild. Den kommer sedan att ligga till grund för bedömningen av målet ”Kunna berätta om asatrons världsbild”. Eleverna var verkligen kreativa och det var roligt att se hur olika de löste uppgiften. De har en hel del kvar att sätta dit så vi fortsätter med det nästa vecka också!

I går fick eleverna sin nya läsläxa. De ska träna på att läsa några sidor högt så att de läser med flyt, inlevelse, lugnt och tydligt. De behöver träna många gånger hemma för att det ska bli riktigt bra. Många behöver säkert stöd hemma med att komma ihåg att träna och med att ha någon som lyssnar. Jag vill att de har med sig läsläxan till onsdagen för att vi ska vara säkra på att boken är här på torsdagen när de ska läsa. Tillsammans med boken har de också ett papper där de ska fylla i hur många gånger de har läst. Jag vill att vårdnadshavare skriver på detta papper. Där finns också möjlighet för vårdnadshavare att skriva en kommentar om hur det går hemma. Läxan har de för att öka sitt läsflyt och bli en bättre läsare. Att läsa samma text många gånger är ett effektivt sätt att förbättra sin läsning eftersom man upprepar samma ord många gånger. Det gör att man läser fler ord direkt och ökar sitt flyt och sin läshastighet. Det ska bli roligt att höra dem läsa på torsdag!

På matten har vi börjat på ett nytta kapitel som handlar om att mäta. Vi har arbetat med mm, cm, dm och m. Vi tränar på att omvandla från de olika enheterna vilket inte alltid är så enkelt.

Flera av er har lämnat in när det passar er att ha utvecklingssamtal och jag har skickat ut tider till er. När alla har bokat tid kommer jag att lägga ut listan på bloggen så att den finns om man behöver dubbelkolla sin tid. Det ska bli roligt att träffa alla!

Måndag; Veckans grej ”Lersoldater”

Tisdag; Idrott

Onsdag; Läsläxa

Torsdag; Idrott

Fredag;

Kommande aktiviteter:

v 13-14 Utvecklingssamtal

24/3 Studiedag

v 15 Påsklov

14/4 Stdiedag

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.