Hej!
Den här veckan har vi återigen nästan varit fulltaliga i klassen. Skönt att de flesta är friska igen och hoppas att det får förbli så nu.
På so:n i onsdags passade vi på att vara ute lite extra i det fantastiska vårvädret. Som avslutning på Sverige-temat gick eleverna en tipspromenad uppe på kullen. Eleverna hade jättebra koll på det jobbat med och visade att de lärt sig mycket.
I onsdags fick vi även besök av Smålandsposten. De intervjuade eleverna om temat ”Konsumtion” som vi har på skolans val, tillsammans med åk 1. Eleverna berättade vad de gör i sina olika grupper och reportern tog några bilder. Artikeln kommer troligtvis på lördag, så håll utkik. På skolans val har eleverna gruppvis gjort och organiserat olika saker. En grupp har grävt i landet och försått frön, några tränar på en pjäs, en grupp har varit berättat för F-klassen och förskolan om hur man kan minska matsvinnet, några elever återanvänder gamla strumpor genom att sy nya saker, en del elever planerar för en loppis, en bytardag och en städdag på skolan.
På matten har tvåorna tränat att avrunda tal till närmaste tiotal och jobbat med talföljder. Treorna har gjort ett par delprov i matte med problemlösning och de fyra räknesätten. De har även gjort ett delprov i läsförståelse med skönlitterär text och tanken är att de ska skriva en berättande text i början av nästa vecka. Jag vill återigen lyfta vilket fantastiskt fokus och arbetsro de har! Superbra jobbat! ?
Angående nationella proven, beslutade Skolverket i veckan att avbryta och ställa in alla nationella prov. Det på grund av att Covid-19 för med sig stor elev/personalfrånvaro i landets skolor och osäkerheten kring om även grundskolan ska stängas eller inte. Dock får vi lärare som redan har börjat med nationella proven, använda provmaterialet som en del av undervisningen och som en del av bedömningen av elevernas kunskaper. Vi kommer därför använda/genomföra de resterande delproven men det räknas inte som nationellt prov och inga resultat kommer att rapporteras. Jag kommer endast använda resultaten i min egen bedömning.
Vi har även denna vecka, tränat på att arbeta i Office 365 på iPaden gällande logga in, skriva i Word och dela dokument. Vi gjorde dessutom ett försök i att ringa varandra med videosamtal i Teams. Det var lite klurigt till en början, då vissa moment även är nytt för mig samt att det ibland är en utmaning att få tekniken att fungera som det ska. Till slut lyckades i alla fall de allra flesta få det att fungera men det krävs nog något mer tillfälle innan alla är säkra på hur man gör.
Idag har eleverna fått låna hem en iPad från skolan för att prova på hur det fungerar att logga in och göra vissa moment hemifrån. Eleverna har fått med sig instruktioner hem om vad de ska göra samt deras inloggningsuppgifter. Vi har tränat en del i skolan både förra veckan och den här veckan men barnen kan fortfarande behöva lite hjälp från er föräldrar då det är mycket att hålla reda på. Vi har i nuläget inte fått något direktiv på att skolan ska stängas men det kan vara bra att eleverna får prova jobba med iPaden hemma om det skulle bli någon form av distansundervisning i framtiden.
På fredag ska vi ha påsktema på skolan med olika pyssel och aktiviteter. Vi kommer bland annat ha äggrullning och äggprickning på kullen. Till detta behöver varje barn som väljer att delta i aktiviteten, ta med sig 2-4 kokta ägg. Barnen får gärna vara utklädda den dagen om de vill.
Ha en skön helg!
Vecka 14
Måndag:
3:or läsläxa kapitel 24
Tisdag:
3:or idrott. Medtag ombyte, handduk och duschartiklar
2:or läsläxa kapitel 23
Onsdag:
2:or idrott. Medtag ombyte, handduk och duschartiklar
Torsdag:
3:or idrott. Medtag ombyte, handduk och duschartiklar
2:or individuell läxa att göra färdigt div. uppgifter. Eleverna har fått med sig en lapp i den aktuella boken om vilka sidor det gäller.
3:or läxa på www.svenskaportal.se
Fredag: Påskaktiviteter
Kommande agendor:
v.14 Åk 2 utvecklingssamtal
v.14 Fredag påskaktiviteter
v.15 Påsklov
v.16 14/4 studiedag