Fritids v. 43

Hej alla!

Denna vecka har vi haft må bra-vecka på skolan och haft aktiviteter med detta tema. Idag, fredag, har vi bland annat haft en tipsrunda med frågor på hälsotema och saker vi har diskuterat under veckan.

Efter tipsrundan gjorde vi en fruktsallad tillsammans som barnen fick äta till mellanmål.

Om vi nu ska börja från början istället så gick vi en runda i måndags. Då det är må bra-vecka så passade vi på att vara ute och utforska den fina naturen som vi har här runt omkring. När vi kom tillbaka var det dags för mellanmål och då hade vi förberett med tända ljus och lugn musik för att visa för barnen hur mycket vi kan påverkas av vår omgivning. En lugn omgivning ger även oss ett lugn och vikten av att tänka på sin ljudvolym.

I tisdags hade vi vänskap som tema. Vi kollade på en film från serien ”Vara vänner” och pratade kring denna. Vi gjorde även en massagesaga med barnen.

Onsdagen började vi med en kooperativ övning. De delade in sig i sina kärngrupper och där skulle de ”dra en kompis”. Vilket innebär att barnen delas upp två och två och gemensamt ska bestämma vad lekparet ska leka. Detta då vi vill att barnen ska kunna leka med alla och våga gå utanför sina bekvämlighetszoner och testa nya saker. Efter mellanmålet gick vi ner i idrottshallen och lekte en lek som heter ”sura damen”.

I torsdags fick man valet att följa med upp och måla i målarrummet och uttrycka sina känslor genom att skapa.

Nu ska vi på utflykt till skogen så personalen på fritids önskar er alla en trevlig helg!

Det här inlägget postades i Fritids, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.