Fritids v. 44! – Höstlov

Nu har höstlovsveckan på fritids börjat närma sig sitt slut!

I måndags förmiddag hade vi utelek en lång stund och på eftermiddagen var vi nere i idrottshallen och gjorde en hinderbana. Innan hinderbanan visade Filippa barnen hur viktigt det är att bära reflexer nu i höstmörkret. Vi hängde ut reflexer och släckte ner i salen. Barnen fick sedan gå runt och leta efter reflexerna med ficklampa.

I tisdags skulle vi på utflykt och DET hade barnen stenkoll på! Så hela förmiddagen löd mest ”När ska vi åka?!”. När vi väl hade kommit in i bilarna med barn, matsäck och alla väskor skrattade och skojades det hela vägen till Traryds djurpark. När vi kom fram började vi med att gå upp till lekplatsen och äta lunch – korv med bröd! Därefter lektes och fikades det för fullt på lekplatsen. När alla verkade någorlunda färdigfikade gick vi runt och kollade på djuren. Gräsänderna var nog det som begeistrade barnen mest. Och geten som var väldigt närgången.

På onsdagen gjorde vi ännu en utflykt. En buss var bokad och den tog oss till Diö ishall! Vi landade utanför ishallen samma minut som den öppnade och en liten stund senare var alla skridskor påsnörade och isen full av barn (+ jag och Hanna). Även här fikades det för fullt. Mycket nöjda, trötta och något blåslagna begav vi oss sedan hemåt halv 12 efter över 2 timmars aktivt åkande.

Väl hemma ansåg vi vuxna att det var dags för en något mer stillsam aktivitet och därav blev det en film och halloweenpyssel. Under onsdagseftermiddagen fick vi en present som vi tackar hjärtligt för!

Torsdagen började med att vi öppnade presenten och det var modellera i MASSOR. Vi hjälptes åt att skapa alla möjliga olika lerdjur och föremål. De som inte lekte med leran satt istället och gjorde halloweenpyssel. Efter frukten var det dags att springa av sig och då gick vi ner i idrottshallen. Barnen hade tillsammans fått bestämma en aktivitet vi skulle genomföra och enhälligt hade de beslutat att vi skulle ställa upp två plintar och lägga tjockmattor över och skapa två ”kullar”. Där över och runt ska man sedan springa för att inte bli tagen av bollen! Alla barnen var mycket engagerade. Även jag och Hanna hoppade runt, dock långt ifrån lika smidigt och graciöst som barnen… På eftermiddagen var Ann i full gång att göra gipsmasker tillsammans med barnen. Superfina blev de. Under eftermiddagen sattes även halloweendekorationer och -pyssel upp.

Idag på morgonen sattes de sista dekorationerna upp. Leran ligger väldigt lättillgängligt på vårt pysselbord och barnen var snabbt där och ville fortsätta jobba med den. Väldigt uppskattad har den varit! Därefter fick barnen vara med i planeringen och ville väldigt gärna bygga en koja och kolla på en film innan lunch. Jättebra idé tyckte vi och släpade ner alla sittsäckar vi kunde hitta. Barnen bäddade ner sig i det jättelika kuddhavet och filmen började. En halloweeninspirerad film. När filmen var slut hann vi inte mycket mer än att städa innan det var dags för lunch.

Ha en riktigt god helg!

/Fritids

Det här inlägget postades i Fritids. Bokmärk permalänken.