Fritids v 47

På fredag är det Barnkonventionens dag! Det tänker vi uppmärksamma hela veckan och arbeta med det på olika sätt. Vi har ju också vårt tema Värdegrund som går hand i hand med det.

Igår måndag pratade vi om demokrati med barnen. Vi gick till skogen där barnen demokratiskt gav förslag och röstade fram en lek. Så här gör vi förstås  ofta men idag poängterade vi demokratin och vad det innebär lite extra.

Idag tisdag ska vi titta på en film som heter : Om hela världen var en by. Den handlar om hur alla våra resurser är fördelade i världen. T ex hur många människor har rent vatten osv. Vi delar barnen i små grupper och pratar om filmen. Barnen brukar komma med så många bra tankar och idéer .

onsdag lyssnar vi på en saga om barnets bästa! Vad innebär det?  Det ska vi klura på och diskutera med barnen =) Fråga gärna era barn vad de kom fram till!

Tipspromenad med frågor som rör barnens rättigheter har vi på torsdag!

fredag ska vi sammanställa ett collage som innehar veckans tema. Barnen har då under veckan målat klippt och skrivit text på veckans tema.

Vi har förstås hunnit med en massa rolig lek ,samlingar , mellanmål etc också under veckan.

Vi hoppas på att lite extra denna veckan kunna förtydliga för barnen vad deras rättigheter och skyldigheter är som människa och medmänniska.

Centralt mål i Läroplanen: Barnens rättigheter i enlighet med Barnkonventionen.

I går måndag delade vi ut lappar som ni vårdnadshavare ska fylla i gällande jullovsledighet och studiedagen den 30/11. Vi önskar få den tillbaka till fritids senast på fredag den 20/11.

En trevlig vecka önskar vi er alla!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.