Åk 2-3 v. 22

Veckan har bjudit på härligt sommarväder och vi har passat på att ha en hel del lektioner ute.

Tvåorna har avslutat kapitlet med hundratal, tiotal och ental med en diagnos på matten. Treorna har fortsatt träna multiplikation, division och problemlösning. På svenskan har vi rättat arbetsböcker, jobbat färdigt påbörjade uppgifter samt i målmapparna. Tvåorna har repeterat stavning med dubbelteckning och ordklasser.

På bilden fick eleverna träna på att göra enkel redigering av bilderna som de fotade förra veckan. Nästa vecka ska de skapa ett kollage i iPaden och visa upp resultatet för övriga klassen.

På den gemensamma So:n har vi avslutat arbetet om istiden. Treorna pratade om media med fokus på hur en artikel är uppbyggd samt olika typer av nyheter på den egna So:n.

I onsdags gjorde vi några roliga experiment på No:n, såsom ”vulkanutbrott” och ”Coca-Cola och mentos-gejsern” och pratade om varför det blev som det blev. På torsdagen när treorna var på utflykt fick tvåorna fortsätta experimentera med Sandra och Manuela. Denna gång gjorde de oobleck (en typ av slime) och såpbubblor.

Vi som var på utflykten i torsdags hade en fantastisk dag med underbart väder och glatt humör!! 🙂 När vi kom fram till Markaryd lekte vi lite lekar och fikade i väntan på bowlingen. Det visade sig att eleverna är riktiga talanger i bowling, så där ligger man i lä ?. Efter bowlingen åkte vi till Bökhults badplats och åt en smarrig pastasallad med kalkon och lite mer fika. Därefter var alla otroligt ivriga att få bada och sedan kunde de välja om de ville leka i lekparken, håva småkryp i sjön eller leka styrd lek/stafett. Tyvärr var kiosken/restaurangen stängd så det blev ingen minigolf som några önskade. Vi åkte istället ner till centrum och köpte glass som vi avnjöt på torget. Stort tack till föräldraföreningen för sponsringspengar till utflykten!

Jag vill påminna om att ta med lånade böcker tillbaka till skolan under nästa vecka.

Måndag
Utelektioner på stora kullen under förmiddagen. Ta med kläder efter väder och en liten fika.
Tisdag:
Ta med läslogg och lånade böcker.
Åk 3 idrott
Onsdag:
Ta med påse eller extra väska att lägga skolmaterial i.
Torsdag:
Åk 3 idrott
Skolavslutning kl 17.30 – 18.45 (se separat inlägg på bloggen)

Kommande:
V. 23 måndag 7/6 Uteförmiddag – Ta med kläder efter väder och liten fika.
v.23 torsdag kväll 10/6 skolavslutning