Veckobrev åk 6, v 42

Ännu en vecka har gått och det är snart dags för höstlov! Tänk på att eleverna är lediga nästa fredag som kompensation för övernattningen!

Nästa vecka drar vi igång med utvecklingssamtalen. Det är viktigt att ni går in på IST innan och läser omdömena samt skriver ett meddelande om ni har någon undring kring de ämnen jag inte undervisar i. Möjligheten att skriva kommentar stängs 3 dagar innan samtalet.

Förra veckan fick eleverna ett oförberett prov på arbetsområdet ”Politik”. Eleverna visade att de lärt sig mycket om hur Sverige styrs. I och med att eleverna visade att de hade så goda kunskaper kommer vi inte ha något stort slutprov på ämnesområdet. Däremot valde några elever att de ville försöka visa lite mer kunskaper och de har fått hem material och instruktioner på vad de behöver visa. På torsdag kommer de som valde att försöka visa mer att få en uppgift att lösa. Nästa arbetsområde är geografi – Europa. Eleverna kommer bland annat försöka lära sig Europas länder och huvudstäder, något som kräver en hel del jobb!

Idag har hela skolan uppmärksammat FN-dagen som infaller på söndag. Åk 4-6 jobbade i blandade grupper och tillverkade bland annat en fredsduva.

Vi har nu avslutat mattekapitlet om de fyra räknesätten och kommer under veckan repetera det vi jobbat med. Är man inte färdig med kapitlet behöver man ta med boken hem och arbeta ikapp. Det kan även vara bra att träna lite hemma inför kunskapsloggen som vi gör på torsdag. På elevernas matte-team finns det filmade genomgångar till de flesta moment som vi jobbat med.

Under v 46-48 kommer eleverna att ha muntliga nationella prov i svenska, engelska och matte.

Trevlig helg!

v 43

Måndag;

Tisdag; Språkvalsläxa, idrott