Veckobrev åk4 v6

Veckobrev vecka 6 för åk4

Nu är det åter dags för helg! Här kommer en summering av vår vecka här i klass 4.

I matten så har vi nu påbörjat Kapitel 2 som handlar om längd, volym och massa. Vi har precis hunnit klart med längd och dessutom gjort problemlösning kopplat till det.

I svenskan har eleverna fått fortsätta med sin nya upplaga av skoltidningen där eleverna får öva på att intervjua andra elever, arbeta i en grupp och skriva texter. De har dessutom fått jobba med läsförståelse om kinesiska muren och tittat på en kort dokumentär om den. Sist men inte minst har eleverna fått jobba klart med sina förklarande texter – de valde att skriva om exempelvis potatisen, melodifestivalen och judo.

På Veckans grej så höll Jesper och Noah en presentation om fotbollsspelaren Diego Maradona. Dessutom höll de på Elevens val i en alldeles egen idrottslektion där de först hade en uppvärmning och sedan blev det fotbollsspelande.

På engelskan har eleverna fått lära sig om London och Storbritannien. De har dessutom fått börja skriva en kort engelsk text om en plats som de själva vill besöka.

Sist men inte minst så har vi på veckans NO-lektioner pratat om Meteorologi och eleverna har fått lära sig om väderstreck, väder, vind, moln, nederbörd och så vidare.

Nu önskar vi föräldrar och elever en fantastisk helg.

Mvh Hampus och Nena