Åk 3 v. 10

Den här veckan har vi haft fantastiskt vårväder och det har passat perfekt i och med att linbanan på skolgården blev klar i början av veckan. Det är full fart ute på rasterna med alla nya roliga lekredskap.

Under veckan har vi repeterat och tränat en hel del olika områden i matematiken. Eleverna har tränat mycket på klockan i matteboken, på iPad och genom kooperativa övningar. Flera elever tycker det är lite klurigt med klockan, särskilt ”fem i och fem över halv” och skillnaden på natt/morgon och eftermiddag/kväll på den digitala klockan. Vi har även tränat volym och vikt på olika sätt. Vi har repeterat uppställningar i addition och subtraktion med växling. I läxa till nästa fredag har eleverna fått hem ett arbetsblad för att befästa uppställning i subtraktion med växling, då det har visat sig att flera elever fortfarande tycker att det är lite svårt.

På SO:n har vi jobbat vidare med stenåldern med fokus på jägarstenåldern. På NO:n fortsatte vi med området elektricitet. Vi pratade om elsäkerhet, kopplade enkla strömkretsar samt fördjupade oss i vilka material som fungerar som ledare och isolatorer.

I svenskan har vi fokuserat mycket på att stava ”vanliga ord”, stavning e/ä-ljudet och skriva faktatexter med hjälp av nyckelord. Några har påbörjat skriva berättande texter.

Under engelskalektionen tränade vi mer på temat ”weather” genom en stafett utomhus och hörförståelseövningar inomhus.

Torsdagens bild handlade om att prova på att rita med blyerts och kolpennor. Vi pratade om ljus, skugga och hur man skapar ett djup i bilden/objektet. Vi tränade på att måla olika nyanser med både blyerts och kol samt påbörjade rita ett klot med våra nyförvärvade kunskaper.

På måndag smyger vi igång de nationella proven. Planen är att vi ska hinna genomföra de muntliga delproven som sker i grupp under vecka 11, både i matematik och svenska. Några elever är lite pirriga inför dessa men jag har lugnat dem med att tidigare treor har tyckt att de muntliga delarna är riktigt kul att göra. Här finns lite mer information att läsa:  Informationsbrev

Trevlig helg!

V.11
Måndag:
Idrott, ta med ombyte och handduk.
Tisdag:
Läsläxa + lilla läxboken
Onsdag:
Studiedag
Torsdag:
Kängurutävlingen – (nationell problemlösning)
Fredag:

Matteläxa på arbetsblad- uppställning av subtraktion med växling

Kommande

v.11-20 Nationella prov