Veckoinfo åk 4 v. 10

Då var det dags att lämna en solig vecka bakom oss. Det märks verkligen att våren börjar ta sina första stapplande steg, skolgården sjuder av aktivitet på rasterna och de nya lekredskapen utnyttjas flitigt.

Även denna veckan har vi diskuterat det som händer i Ukraina och eftersom det nu börjar anlända flyktingar till vårt närområde så har det varit naturligt att diskutera deras situation och hur svår den är att förstå. Jag förstår på barnen att flera av er föräldrar är direkt eller indirekt involverade i flyktingmottagandet och jag kan bara säga att jag högaktar er för det ni gör.

Den här veckan har vi pratat om Indien på engelskan, ”Indisk engelska” är ju faktiskt den vanligaste engelskan globalt sett. På matten har vi börjat arbeta med vinklar och hur man använder en gradskiva och på svenskan har vi jobbat hårt med förklarande texter, alltså texter som beskriver ett händelseförlopp. Vi har också hunnit arbeta med välskrivning och med nästa nummer av skoltidningen. På tekniken har vi börjat med ett projekt där eleverna i grupper ska uppfinna en maskin som sorterar kulor i olika storlekar, man ska alltså stoppa in kulorna huller om buller i en ände och de ska sedan komma ut ur maskinen, sorterade i olika fack efter storlek. Eleverna får tänka helt fritt för att komma på lösningar på problemet, och i tidigare klasser där jag kört detta projekt så har jag sett helt fantastiska lösningar. Det ska bli spännande  att se hur det faller ut här.

Veckans grej stod Jesper och Noah för och de berättade om fotbollshjälten Thomas Ravelli och hans legendariska straffräddning mot Rumänien i VM 1994. Nästa vecka håller Elemina och Maya-My i veckans grej och ledtråden är ”En farlig ö”.

Den kommande veckan är det studiedag på onsdag. Eleverna är alltså lediga då och i stället är det vi lärare som får sitta i skolbänken. På torsdag är det den traditionella Kängurutävlingen i matematik. På tisdag har de ett läxförhör om blodomloppet (s. 30-31 i boken, de har fått en kopia).

Onsdagen den 30/3 har vi matteprov på de tre första kapitlen i Singma 4B. Lämplig förberedelse kan vara att ta hem övningsboken och jobba med några av de uppgifter i kap. 1, 2 och 3 som vi inte hunnit göra i skolan

Glosläxan till 17/3 ser ut så här:

million – miljon

language – språk