Veckoinfo åk 4 v. 13

Då var vi inne i april. Hoppas att ni inte har blivit alltför lurade idag. Själv försökte jag lura i fyrorna att slöjdlärare Lars ska jobba deltid som skolsköterska nästa läsår. Eleverna gick på det men skämtet blev ganska misslyckat eftersom klassen tyckte det var en förträfflig idé…

På engelskan har eleverna fortsatt med sina tecknade filmer. Nu är de på sluttampen och nästa vecka kör vi en liten ”filmfestival”. På matten har vi börjat arbeta med omkrets och area och bland annat mätt omkretsen på olika objekt på skolgården. På svenskan har några elever jobbat med bildspel i Power-Point och andra skrivit berättande texter utifrån ett givet ämne, till exempel ”En astronaut i rymden kan inte tala”. På tekniken är eleverna klara med sina fantastiska sorteringsmaskiner och i veckan visade de filmade presentationer av sína alster. Nu låter vi tekniken vila ett tag och ägnar oss åt fysik i stället, närmare bestämt väder och meteorologi.

Veckans grej skulle killarna i klassen stått för, men p.g.a. tidsbrist hann de inte bli klara med den. De kör därför nästa vecka. Nu blev det en Veckans Grej om fängelseön Alcatraz utanför San Francisco i stället, och ledtråden till nästa vecka är alltså fortfarande ”Försvann 30 juli 1975”.

Nästa vecka blir lite annorlunda. Eftersom jag håller i de nationella proven i engelska för åk. 6 på tisdag och torsdag så kommer Annika K och Daniel att ha klassen de lektioner som jag är upptagen på. På fredag kommer vi att ha påsktema under delar av dagen med allehanda äggrelaterade lekar.

Nästan alla har lämnat in sina önskemål om tider för utvecklingssamtal, och för er som ännu inte gjort det så är sista dagen på fredag 8/4.

Glosläxan till 7/4 är samma som de hade till denna veckan eftersom vi inte hann med något läxförhör på de orden.

Trevlig helg! / Janne