Veckoinfo åk 4 v. 17

Då lämnar vi snart april och går in i den ”riktiga” vårmånaden. Nu känns det verkligen att sommaren är på väg! Vad gäller skolan så har vi en ganska vanlig vecka bakom oss utan några större sensationer.

På engelskan har vi fokuserat på skrivande i veckan, eleverna har haft en skrivuppgift med rubriken ”If I had a million of …., then I would…”. Vad det var de hade en miljon av fick de själva bestämma.

På matten har vi avslutat geometrin för den här gången med att arbeta med skala både inomhus och utomhus. Nu har vi börjat kämpa med multiplikation och division och hur de hänger ihop.

På svenskan har vi i huvudsak sysslat med två saker: Vi har fortsatt med våra debattövningar och dessa har vi även filmat för att kunna se dem ”utifrån” och fundera på vad som var bra och vad som kan förbättras. Eleverna har verkligen utvecklat sin debattförmåga och man märker att de blir mindre och mindre bundna till sina uppskrivna stolpar. Den andra saken vi arbetat med är stafettskrivande, där klassen enas om ramarna för en berättelse och en grupp skriver inledningen, en annan mitten och en tredje avslutningen. Det har blivit många skratt på de avslutande ”sagostunderna”.

På fysiken är vi i slutfasen av meteorologin och vi avslutar med att eleverna ska göra en egen väderprognos och presentera för klassen, eller bara för mig om det känns bättre. I nuläget har ungefär hälften av eleverna hunnit göra den och de har verkligen klarat jobbet galant!

Veckans grej skulle Maya-My och Ella stått för, men av olika anledningar räckte inte tiden till för att de skulle kunna förbereda sig. Därför körde jag en, med ledtråden ”Ville ha en egen måne”, och det handlade naturligtvis om den fantastiske artisten Ted Gärdestad och hans tragiska levnadsöde. Flickorna kör nästa vecka i stället och ledtråden är fortfarande ”Tjejerna i klassen var galna i det”.

I förra veckan skrev jag om två kommande uteaktiviteter. En av dem var cykling till Gustavsfors 13/5. Vi har blivit tvungna att skjuta på det en vecka så det blir fredagen den 20/5 i stället. Vandringen på Skåneleden 2/6 är emellertid oförändrad om inte annat meddelas.

Jag tänkte också skicka ut en efterlysning: I mitten av nittiotalet gjordes en helt underbar film som hette ”The Little Rascals” (På svenska hette den Busungarna). Vi har sett delar av den på engelskan i form av Youtube-klipp men eleverna (och jag) skulle verkligen vilja se hela under den sista veckan av terminen. Jag har letat på nätet men har inte hittat någonstans där man kan köpa eller streama den. Om ni händelsevis vet någon som har den på dvd, eller om ni vet var man kan få tag på den, så får ni jättegärna höra av er.

Utvecklingssamtalen har ju rullat igång och några av er vårdnadshavare har framfört önskemål om att alla läxförhör, tester och prov som eleverna har ska finnas här på veckoinfon, inte bara de som jag själv håller i. Det som är känt i nuläget är:

• Geografi: Läxförhör på Svealand tisdagen 3/5
  • Biologi: Prov om kroppen tisdagen 17/5

Glosläxan till 5/5 är följande:

Obligatoriska

bag – väska