Löss

Tyvärr har det åter uppmärksammats att barn på Ryfors skola har löss. Vi ber er därför att kolla igenom ert barns hår väldigt noga, helst genom att kamma med en speciell fintandad luskam som finns att köpa i välsorterade varuhus eller på apotek. Lössen är väldigt svåra att upptäcka genom att bara titta i håret, för att de ska upptäckas krävs ofta en ordentligt kamning med hjälp av den speciella kammen. Skulle ni upptäcka löss i barnets hår så måste detta behandlas med lusmedel innan återgång till skolan. På några lusmedel står ”räcker med en behandling” men för att även få bort ägg som kan överleva vid första behandlingen så krävs en andra behandling efter 7 dagar. Vid upptäckt av löss är det viktigt att ni fortsätter kamma ert barns hår vid jämna mellanrum under de närmsta två veckorna.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.