åk 6 Välkomna tillbaka till skolan!

Välkomna till ett nytt läsår!

På onsdag klockan 7:55 börjar det sista läsåret på Ryfors skola för er 6:or. Hoppas ni haft en skön sommar och njutit av ledigheten. Vi börjar skoldagen i klassrummet. Under dagen kommer vi att ha en gemensam aktivitet med övriga skolan och därefter följa ordinarie schema. Skoldagen är slut 14:10 och skolbussen går hem 14:20. På torsdagar och fredagar är det idrott, kom gärna ombytta för uteidrott redan nu på torsdag. Tänk på att eleverna ska duscha efter idrotten, alltså behövs hygienartiklar och handduk till varje idrottslektion. Varje tisdag och fredag är det språkval och då åker eleverna till annan skola eller stannar på skolan, beroende på vilket språkval de gjort. Eleverna har slöjd varje måndag, hem- och konsumentkunskap jämna veckor.

Årskurs sex är fyllt med nya utmaningar då ni kommer att få nya ämnen och betyg. Under året kommer vi att ha nationella prov i svenska, matematik och engelska. De muntliga proven kommer att genomföras under veckorna 45-49 och de skriftliga v.11, v.13 samt v.17 2023. Tänk på att under prov-veckorna är det svårt att få beviljad ledighet.

På onsdag kommer eleverna att få hem ett personblad, detta ska fyllas i och vara tillbaka till skolan senast på fredag. Eleverna får även ett preliminärt schema med sig hem första dagen.

Skolbussen går hem 14:20 varje dag. Jag har även läxhjälp varje onsdag från 14:20 – 16:00 (100 minuter läxhjälp) samt fredagar 14:20 till 14:50. Läxhjälpen sker i vårt klassrum.

Klassen kommer att vara på läger onsdag till fredag vecka 35. Vi kommer då att cykla några mil, sova i vindskydd samt göra olika aktiviteter. Mer information kommer när eleverna börjat skolan.

Ni är välkomna på ett föräldramöte den 29 augusti klockan 17:00 för hela skolan. Efter en gemensam inledning går vi sedan till respektive klassrum för att prata om det kommande läsåret.

Vi ses på onsdag alla elever!//Cilla

Jag går att nås på mailen: cecilia.winberg@almhult.se