Åk 5 veckoinfo v. 34

Då har vi klarat av vår första ”riktiga” vecka det här läsåret.

I matten har vi mjukstartat terminen med vanlig, hederlig taluppfattning. I engelskan har vi fokuserat på muntliga dialoger och diskuterat hur engelska låter i olika delar av världen. På svenskan arbetar vi med berättande texter och vi har påbörjat ett skrivprojekt som heter ”Superhjälten” som eleverna tycker är väldigt roligt!

Vad gäller NO så arbetar vi med skogen, vi har varit ute och tittat på vad som är speciellt för en lövskog och vi har grävt ner en del olika föremål för att se vad som kommer att brytas ner och vad som förblir orört av nedbrytarna. Vi har också haft en tekniklektion och då börjat med området ”Hållfasta konstruktioner”. Det låter måhända tråkigt, men eleverna var väldigt fascinerade av området och de exempel vi tittade på, till exempel Öresundsbron, Tjörnbron och Sölvesborgsbron.

Den kommande veckan är det, som ni vet, föräldramöte på måndag 17:00-18:30 (se särskilt inlägg). På måndag är det också invigning av cykelvägen som går från Delary och halva vägen till Ryfors… Hur som helst, vi är ditbjudna och eftersom väderprognoserna flaggar för nederbörd så är det bra om eleverna är klädda för eventuellt regnväder.

Veckans grej handlade om Olof Palme, och ledtråden till nästa vecka är ”När alla fick vara med och bestämma”.

Den kommande veckan har eleverna två läxor, båda till torsdag. Dels mjukstartar vi multiplikationsläxan med treans tabell vilken de med fördel kan träna på multiplikationstabellen.se, dels har de som vanligt glosläxan i engelska:

Glosläxa till 1/9:

parents – föräldrar

walk – promenera

beach – strand

degrees – grader

spare time – fritid

afraid of – rädd för

sharks – hajar

dangerous – farlig

food – mat

sausage – korv