Åk 2 vecka 39

Hej allesammans!

Här kommer lite av vad som hänt under veckan:

• Eleverna har gjort klart Legilexi.
  • Vi har haft en praoelev hos oss som heter Emil och går i 9:an.
  • På musiken lyssnade eleverna på sånger som hör till 2:ornas kör. Alla andraklassare i Älmhults kommun ska träna in ett antal sånger som de sen tillsammans ska framföra i en stor kör framåt maj.
  • På svenskan har eleverna arbetat med vad en dialog är. De har fått skriva egna dialoger och tänka på att få med ett talstreck. Vi har gjort en liten ”diagnos” för att se om eleverna har koll på det vi hittills gått igenom i Robin.
  • Under matematiken har avslutat kapitlet om att bilda tiotal och addera ental. Vi har påbörjat att subtrahera inom talområdet 0-20 genom att räkna bakåt. Det vi ser är att många elever behöver färdighetsträna att addera/subtrahera ental mellan 0-9. Det behöver automatisera så att de inte behöver ta till fingrarna eller annat konkret material. Så fråga gärna hemma så fort tillfälle ges ”Vad är 3+5, 8-2, 6+2 osv” eller ”Hur gammal är du om 1 år, 2 år osv”. ”Hur gammal var du för 1 år sedan, 2 år sedan osv”.
  • Eleverna har bytt platser i klassrummet. De fick skriva ner på en lapp dels hur de vill sitta för att jobba bäst och skriva ner två klasskompisar som de arbetar bra tillsammans med. Vi poängterade att det gällde att skriva namn på någon som man lär sig och arbetar bra med, inte som man har lattjo lajban med.  Några sitter 1 och 1, andra 2 och 2 och några 4 och 4. Vi kan efter första veckan se att vissa ändringar behöver  göras 😉
  • På teknik/bild har vi sett klart en film om olika transportmedel. Eleverna fick i grupper lista + och – med cykel, motorcykel och bil. Sen fick t.ex alla ”cykelgrupper” berätta för varandra vad de kommit fram till. En del av uppgiften bestod i att lyssna på de andra grupperna så att man sen kan återge något de sagt i helklass. Några elever fixade att lyssna på sina kompisar, så det är en sak vi måste arbeta vidare med.
  • Skolsköterskan Gisella och studenten Mikaela har vägt och mätt alla i åk 2. Mikaela var även inne i klassen och pratade om vikten av motion, sömn och mat.

Något vi arbetar väldigt mycket med för tillfället är arbetsro och attityd, både gentemot vuxna och sina klasskompisar. Just nu är flera elever inne i en period där de både rör sig mycket och genererar väldigt mycket ljud. Vi pratar om att alla måste hjälpas åt att minska detta, det hjälper inte att bara lärarna säger till. Utan om man som elev upplever att man blir störd av en klasskompis, säg till ” Nu behöver prata lite tystare” eller ”Jag kan inte koncentrera mig när du går runt mig”.

Prata med ert barn hemma om: hur skapar du arbetsro? hur kan man säga till en kompis som stör ens koncentration på ett trevligt sätt? lyssnar du på genomgångarna och förstår vad som förväntas av dig? bidrar du när ni arbetar i par/grupp till uppgiften som ska göras? Lyssnar du in dina klasskompisars tankar? Be dem gärna berätta. Till exempel,  anser de att de skapar arbetsro, lyft då hur positivt det är. Anser de att de inte alltid bidrar till arbetsro, ha då en diskussion kring varför och hur man skulle kunna göra annorlunda. Hoppas ni får till givande samtal med era barn 🙂

Vi önskar er alla en trevlig helg! Evelina, Sandra

Att tänka på inför kommande vecka:

Tisdag: Idrott – inne, ta med idrottskläder & handduk.

Fredag: Inlämning av läsläxan (ta med skrivboken)

Kommande aktiviteter

14/10 Fotografering