Åk 2 v. 49

Lite av vad vi gjort under veckan:

• Under svenskan har vi fått förmånen att redovisa våra fakta texter för de eleverna som går i F-klassen. Innan framförandet gick vi igenom vad man kan tänka på när man står och pratat inför en publik och eleverna genomförde uppgiften mycket bra fast det var lite fjärilar i magen hos vissa. Vi har även hunnit gå igenom vad alfabetisk ordning innebär så fråga gärna ert barn om det. Vi har spelat spel i lärpar, ställt oss i alfabetisk ordning baserat både på för och efternamn samt jobbat i vår ipad/arbetsbok.
  • I engelskan har vi avslutat vårt arbete med kläder, färger och antal upp till 10 med hjälp utav bildkort, spel och ipad.
  • Under veckan har  vi tillverkat material så att vi kan fortsätta arbeta med vår nya mattebok. Eleverna har klippt och laminerat prickkort, tiotalskort och entalskort.
  • På musiken tränar vi för fullt inför lucia.
  • Vi har uppmärksammat Nobeldagen på skolan. Under dagen arbetade vi med allt från fakta till vett och etikett till experiment. Eleverna fick lösa ett escape-room och träna sig på att samarbeta  🙂 Det var trerätters middag i matsalen med vita dukar på borden, tända ljus och nya bordsgrannar då vi dinerade tillsammans med klass åk 1 och åk 3. 6:orna hade fixat en god och uppskattad efterrätt.

Nu tar matteläxan och läsläxan jullov och är tillbaka nästa termin 😀

Hoppas ni får en härlig Nobelhelg! Hälsningar Evelina, Sandra, Matilda, Johan och David

Att tänka på inför vecka 50:

Måndag: Glöm inte ta med namnade luciakläder. Meddela Evelina eller Sandra om ert barn ska till fritids, bli hämtade eller åker buss hem kl.10 den 21/12.

Tisdag: Ingen idrott pga lucia.

Fredag: Ingen läsläxa, den tar vi paus med till efter jullovet.

Kommande aktiviteter

13/12 Luciafirande. Luciatåget startar kl.8.15 i idrottshallen.

21/12 Sista skoldagen för terminen. Bussen går hem kl.10

11/1-23 Skolan startar!

v.3-7 Simskola. Eleverna åker buss och simmar måndagar och onsdagar.

1/2 Studiedag

v.8 Sportlov

3/5 kl.18.00 deltar eleverna i konserten ”Tvåornas kör” på LIVE arena i Älmhult!