Förskoleklass v 50

Vi började som vanligt i gympasalen där vi hade Tabatas och tränade på koordinationen, fortsatte sedan med att balansera ärtpåsar på huvudet och händerna samtidigt som man skulle förflytta sig både framåt, bakåt, ner och upp. Vi avslutade hela lektionen med att testa hur det var att stå framför scenen och sjunga.

Veckans bokstav har varit Ää. Vi har samlat ord på ä och eleverna har skrivit dem i sina skrivböcker. De flesta har fått kläm vilket håll de olika bokstäverna ska vara på. Vi har arbetat i våra bokstavsböcker och på Ipads och tränat ä, stavning och lyssna efter bokstavsljud.

På tisdagen var det så äntligen dags för Lucia. Eleverna blev förvandlade till Rudolf med den röda mulen innan vi gick ner till gympasalen. Eleverna tyckte att det var ett fint luciatåg och de framförde sin sång om Rudolf så som bara 28 sexåringar kan:-). Både eleverna och vi var så stolta över deras framträdande.

På onsdagen hade vi mattestationer. Ett arbetssätt som eleverna är bekväma med vid det här laget. Vi spelade Fia, arbetade med addition på Ipaden, spelade ett tärningsspel och gjorde ”mattemåla”. Alla arbetade under stor koncentration och eftersom stationerna även hade olika kunskapsnivåer blev alla utmanade i att lära sig nya saker.

På torsdagen hade vi drama. Vi började med att berätta sagan ”Vanten ” och därefter fick barnen gestalta de olika figurerna i sagan och det blev mycket uppskattat och ledde till önskemål om att få spela mer teater.  Efter skådespelandet så fick de återberätta sagen genom bild och text.

Idag har vi målat Rudolf genom att följa instruktioner. Det var spännande att få måla streck rakt över renen i slutet för att det skulle bli ett fönster ett roligt sätt att träna på att använda en linjal.

På skolavslutningsdagen bjuder vi på fika så de ska inte ha med sig egen frukt den dagen. Vi går i skolan 7.55- 9.50. Nästan alla har nu berättat för oss mentorer vart ert barn ska ta vägen när skolan slutar. Om ert barn ska med bussen kl 10.00 behöver ni även berätta detta för busschaufförerna så att det finns plats på bussen för ert barn.

Önskar er alla en mysig fjärde advent.

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.