Åk 2 vecka 2

Hej allesammans!

Hoppas att ni mår bra och att ni har haft en fin ledighet tillsammans. Vi tycker att det har varit skönt med välbehövt  lov men det väldigt härligt att vara tillbaka och här kommer lite info angående vad vi har hunnit med denna vecka:

• När vi hade EQ gjorde vi en samarbetsövning. Det bjöds på många härliga skratt när vi skulle härma varandras påhittade rörelser när vi lekte ”viskleken” fast med kroppen. Det var nästan inte någon gång som den första rörelsen blev den samma som den sista och vi resonerade kring att det kan vara så i verkligheten också. Det därför är så viktigt att inte tro/sprida vidare ”rykten” som någon har berättat för sanningen har troligtvis förändrats på vägen.
  • På mattepassen har vi bland annat tillverkat eget material som kommer hjälpa oss under terminen att jobba mer konkret och kooperativt. Vi har även repeterar hur man läser ut tal som innehåller både tiotal och ental. Eleverna fick berätta en mattesaga för varandra som handlade om tal mellan 1-40.
  • Under svenskan har vi testat på att vara detektiver. Eleverna fick läsa olika ledtrådar som skulle hjälpa dem att utesluta misstänkta personer och så småningom leda oss fram till vem som var den skyldige gärningsmannen i Fallet om den försvunna stjärndräkten. Eleverna samarbetade väldigt bra och drog slutsatser som de diskuterade fram i grupp och sedan redovisade för de andra i gruppen. Uppskattad lektion där vi bland annat lärde oss vad under-ytan-frågor är för något så fråga gärna ert barn om det.

Eleverna kommer att simma under v.3-7 på Haganäs. Så under dessa veckor har de ingen idrott på tisdagar, utan då har de svenska och engelska istället.

Under vårterminen kommer de ha textilslöjd med Sofie på onsdagar i halvklass.

Eftersom 2:orna ska vara med i ”Tvåornas kör” den 3/5 så behöver de träna på lite sånger. De kommer få ett musikuppdrag till varje vecka att lyssna några gånger på en av låtarna. Till torsdag i v.3 ska de ha lyssnat på Alla barn 🙂

Att tänka på inför vecka 3:

Måndag: Simskola.

Tisdag: Ingen idrott!

Onsdag: Simskola.

Torsdag: Musikuppdrag, att ha lyssnat på Alla barn några gånger

Fredag: Lästräna. Eleverna har fått hem ett häfte och i det står all information angående hur ni ska gå till väga.

v.3-7 Simskola. Eleverna åker buss och simmar måndagar och onsdagar.

1/2 Studiedag

v.8 Sportlov

3/5 kl.18.00 deltar eleverna i konserten ”Tvåornas kör” på LIVE arena i Älmhult!