Hej!
Då var vi igång igen efter en skön och välbehövlig ledighet. Terminsstarten har varit toppen med pigga och glada elever och en fulltalig femteklass. Den halva vecka vi har bakom oss har till stor del handlat om att ta avstamp inför den kommande terminen och titta närmare på en del projekt som vi kommer att arbeta med.
I dag, fredag, kommer klassen att ha David mellan 10:30-14:10 eftersom jag, i egenskap av stolt fader, ska på examenshögtid i Växjö i eftermiddag.
Det här är en del av vad vi har gjort i veckan:
I matten har vi repeterat de delar som kommer på provet i nästa vecka och det kommer vi att fortsätta med på måndag och tisdag. Hittills har vi fokuserat på procent, koordinatsystem och programmering och nästa vecka jobbar vi med bråktal. Vi har flyttat matteprovet från tisdag till onsdag så att vi verkligen ska hinna repetera allt på ett bra sätt.
I svenskan har vi arbetat med ordklasser och startat upp ett skrivprojekt som heter ”Tidsmaskinen”. Jag har märkt att eleverna behöver träna på att hålla sig till samma tempus när de skriver och det är framför allt det vi ska fokusera på i det här projektet. (Många blandar till exempel dåtid och nutid när de skriver, typ ”Jag stod framför ett hus och jag går in”).
I engelskan fortsätter vi att spela teater, och denna veckan stod ”The Ugly Duckling” på programmet. Vi har också jobbat med en engelsk låttext som vi har försökt tolka, och valet föll på ”Country Road” med John Denver.
I biologin fortsätter vi att jobba med naturen på vintern och har bland annat pratat om växters och djurs överlevnadsstrategier när vi, till skillnad mot nu, verkligen har vinter.
I tekniken fortsätter vi arbetet med de sex enkla maskinerna och nästa vecka ska vi använda det vi har lärt oss för att bygga en ”hamster-lekplats”.
Vi har också diskuterat det språkval som eleverna ska göra inför årskurs 6. Av någon anledning ska det göras senast den sista januari, och jag vet ärligt talat inte varför det måste göras så tidigt på terminen. Eleverna har idag fått hem blanketter om språkvalet som jag vill att ni tittar på, och dessutom har eleverna tittat på en film om språkvalet som Linnéskolan har gjort. Den hittar ni här:
I början av filmen framkommer uppgiften att de läser språket en gång i veckan. Det stämmer inte längre, de har numera sitt språkval två gånger i veckan. (Ännu ett obegripligt beslut eftersom orimligt mycket skoltid nästa läsår då kommer att läggas på bussresor… )
I nästa vecka är det uttagning för ”Vi i femman” på torsdag. Vi håller tummarna för ett bra resultat i klassen. Frånsett det och matteprovet på onsdag så kommer veckan att vara ganska vanlig.
Någon ”Veckans grej” hade vi inte den här veckan. Ledtråden till nästa vecka är ”Sydafrikas hjälte”.
Glosläxan till torsdag nästa vecka ser ut så här:
dull – tråkig
knocks – knackar
enters – går in
water – vatten
catch up – komma ikapp
carries on – fortsätter
finish – avsluta
sound – låter
clicks on – klickar på
checks – kollar
screen – skärm
use – använda
cook – lagar mat
without – utan
life – liv
everywhere – överallt
rivers – floder
Ha en bra helg! / Janne
Kommande aktiviteter och viktiga datum:
18/1 Prov matte kap. 4, 5 och 6 i boken.
19/1 Uttagning till Vi i femman
31/1 Sista dag för språkval läsåret 23/24
1/2 Studiedag
V 8 Sportlov
10/3 Studiedag
V 14 Påsklov
V 16-18 utvecklingssamtal
19/5 Lov (klämdagen efter Kristi himmelfärdsdag)
5/6 Lov (klämdagen innan nationaldagen)
15/6 Sista skoldagen med traditionellt utspring på kvällen.