Åk 3, veckobrev v. 6

Hej alla!

I svenskan har vi fortsatt övat på stavning av vanligt förekommande ord samt välskrivning. Eleverna har jobbat på som vanligt i arbetsboken och språknycklar. Denna veckan har de sista eleverna fått högläsa sina egna versioner av läs- och skrivprojektet; Den lilla flickan med svavelstickorna. I matematiken har vi arbetat vidare med multiplikation och division.

Veckans grej hade ledtråden; mångarmad… Det handlade om bläckfisken. Vi fick veta att det finns 780 olika bläckfiskarter. Bläckfiskar har tre hjärtan och 8-10 armar. Vi tittade på ett filmklipp om en bläckfiskart som härmar andra havsdjur. Denna specifika bläckfisk tyckte många var väldigt cool. På engelskan har vi jobbat vidare med chapter 8 i bingel. På SO:n har eleverna fortsatt jobbat med att välja ut och skriva ner intressant och viktig fakta om en valfri grekisk gud. På NO:n har vi startat med ett nytt arbetsområde, kraft och rörelse. Vi har pratat om tyngdkraft och bärkraft.

Idag tittade vi på lilla aktuellt. Vi fick reda på att det just nu är krisläge i Turkiet och Syrien på grund av den kraftiga jordbävningen som skakat sönder många byggnader. Vi pratade i klassen om vad som hänt och vad det berodde på. Många tyckte såklart att detta var förfärligt och visade stort medlidande. Vi fick även veta att artificiell intelligens utvecklas i snabb takt och att EU kommer att upprätta mer lagar och regler gällande det.

OBS!

Vår skrivare är ur funktion, kunde därför inte skriva ut glospapper till barnen att ta med sig hem. Lägger dock ut på bloggen som vanligt. Räknar med att få de utskrivna nästa vecka.

Trevlig helg!

Nästa vecka

• Måndag: Idrott (ombyte, handduk, duschcrème)
  • Tisdag:
  • Onsdag: Läxhjälp
  • Torsdag: Idrott (ombyte, handduk, duschcrème)
  • Fredag: Glosförhör

Kommande

• V. 8 Sportlov
  • 10/3 Studiedag
  • V. 11-12 Nationella prov
  • V. 14 Påsklov
  • 19/5 Lovdag
  • 5/6 Lovdag
  • 15/6 Skolavslutning
Det här inlägget postades i Åk 3, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.