åk 6 veckoinfo vecka 7

Hej alla!

Sportlovet är redan här, lektionerna bara rusar iväg… Eleverna har jobbat mycket med skrivandet denna vecka. Vi har skrivit insändare, argumenterande texter och berättande texter. Gruppen har även hunnit göra en kartläggning i engelska, svenska och matematik. Varje test tog ca en timme. Om någon förälder är nyfiken på hur kartläggningen gått, kan man kontakta mig. Efter lovet kommer vi att jobba med detta material för att utveckla eleverna ytterligare och förbättra deras svagheter. Det som klassen behöver jobba mer med är stavning. NP närmar sig med stormsteg. Vi kommer att använda all svenskundervisning till förberedelser inför NP vecka 11.

På mattelektionerna har vi jobbat klart i matteboken samt gjort ett test som omfattade de tre senaste arbetsområdena. Procenträkning kan vara lite klurigt, diskutera gärna med ditt barn hur du brukar göra när du räknar ut procenten av ett pris. Efter lovet kommer vi att börja på den nya matteboken. Upplägget kommer att se lite annorlunda ut eftersom vi även kommer att jobba med gamla NP för att förbereda oss inför proven.

Idag har vi haft ett omfattande test om livets utveckling. Eleverna gjorde provet på exam.net, en sida vi kommer att använda under NP och som används mycket på högstadiet för att eliminera fusk. Nästa område i NO blir inom fysik och då magnetism och elektricitet.

På idrotten har vi tränat volleyboll under några veckor och en del av eleverna börjar bli riktigt duktiga, härligt. Fredagen den 3 mars är det gratis volleybollträning för kommunens sexor på Haganässkolan. Under vår bildlektion gjorde vi träd av lera, träden blev fantastiskt fina!

I tisdags hade eleverna ett slutprov i religion, alla klarade godkänt, toppen! Musikläxan var även Evelina nöjd med.

mån:

tis:

Ons: Omprov HKK-begrepp!!

Tors: Läxa svenska, berättande text ”Drabbad av en naturkatastrof”

Fre: Matteläxa division på elevspel.se

Kommande agenda:

• V. 8 Sportlov
  • 10/3 Studiedag
  • V. 11 Nationella prov-svenska
  • V. 13 Nationella prov-engelska
  • V. 14 Påsklov
  • V. 17 Nationella prov-matematik