Åk 3, veckobrev v. 10

Hej alla!

Nu är skolveckan slut då det är studiedag imorgon (fredag).

I svenskan har Ella hållt i de flesta lektionerna. Vi har fortsatt lyssna på boken Kärlek och dynamit. Eleverna har jobbat på som vanligt i arbetsboken och språknycklar. I matematiken har Ella undervisat eleverna i statistik och sannolikhet. Vi har lärt oss om olika diagram och vad oddsen är att få ett visst nummer om man slår en tärning. Vi har  jobbat i helklass och halvklass, digitalt, praktiskt och i bok som vi brukar.

På skolans val tittade vi på en film om bra och dåliga hemligheter. Vi diskuterade om vilka slags hemligheter som kan vara bra eller dåliga. På bilden jobbade vi med våra serier och de som är färdiga fick följa med Tanja och jobba med att blanda blåa nyanser av flaskfärg till vårt klassprojekt.

Veckans grej hade ledtråden; Nationalpark för långsam husbärare…? Det handlade om Galapagosöarna som är en ögrupp tillhörande Ecuador. Vi fick lära oss att Galapagosöarna ligger i Stilla havet vid ekvatorn. Charles Darwin besökte ögruppen år 1835 och samlade djur och växter som skickades till naturhistoriska muséet  i London. Idag är Galapagosöarna både nationalpark och marint naturreservat eftersom det lever unika djurarter där exempelvis jättesköldpaddor, havsleguaner och galapagospingviner.

På NO:n har vi arbetat kooperativt i våra grupper där eleverna jobbade med en text som handlade om ”kalles ägg”. Eleverna arbetade med ämnesorden; friktion, kraft, gled, luft, vinglig osv…

OBS!

Eftersom vi gör nationella prov v. 11-12 har vi ingen läxa, läxhjälpen utgår.

Trevlig helg!

Nästa vecka

• Måndag: Idrott (ombyte, handduk, duschcrème)
  • Tisdag: Nationella prov i SV