Åk 2, vecka 10

Hej allesammans!

Under denna något kortare vecka har vi bland annat hunnit med följande:

I matematiken har vi under veckan arbetat med problemlösning. Flera av eleverna tycker det är lite klurigt att läsa en text och sen veta hur man ska lösa problemet. Ska man använda addition eller subtraktion? Vi har pratat om att man får information från både text och bild i matteboken. De upptäckte att det är väldigt bra att ha tiokompisar och lilla additions/subtraktionstabellen automatiserade för att inte behöva tänka så mycket 🙂 Framöver kommer vi arbeta med multiplikation och division och eleverna har fått några multiplikationstabeller i läxa tills på onsdag.

På musiken lyssnade vi kort på varje bidrag som är med i Melodifestivalsfinalen på lördag. Eleverna fick därefter rösta med en stjärna på det bidrag som de tyckte var bäst musikmässigt. Vi pratade om att man tycker olika och hur viktigt det är att stå upp för vad man själv tycker och inte rösta som kompisen bara för att man är kompisar. Alla årskurser på skolan samt personal har fått sätta en stjärna och vad Ryfors skola tycker får ni se i ett annat inlägg 🙂

På engelskan har vi påbörjat ett nytt arbetsområde som handlar om classroom helpers det vill säga saker som vi använder till vardags i klassrummet. Som en introduktion på temat fick eleverna gå runt i klassrummet två och två med whiteboards och skriva upp saker som man redan visste det engelska namnet på. Sedan fyllde vi på vårt ordförråd rejält när man tillsammans med sin kompis  fick redovisa för alla klasskamrater. Vi lyssnade även på en engelsk sång på temat och fick testa både säga och skriva: pencil, rubber, desk, book och chair. Nästa vecka ska vi översätta sångtexten tillsammans med en kompis så det ser vi fram emot.

På våra svenskapass har vi jobbat med motsatsord på olika vis. Vi har bland annat tillsammans med en klasskompis fått skriva så många motsatsord vi kommer på under en begränsad tid och sedan slagit våra kloka huvud ihop och samlat allas ord på tavlan för att få en bättre förståelse vad motsatsord innebär. Vi har även fått testa om vi kan detta på egen hand med hjälp utav bingel och arbetsboken. För att befästa detta ytterligare så kommer eleverna få en läxa på måndag som handlar om motsatsord och den ska var inlämnad på fredag 17/3.

Hoppas ni får en härlig helg! Hälsningar Evelina, Sandra och Johan

Att tänka på inför vecka 11:

• Måndag:
  • Tisdag: Idrott
  • Onsdag: Matteläxa- multiplikationstabellerna 0,1,2,10
  • Torsdag:
  • Fredag: Hela skolan löser Känguruproblem. Lämna i svenskläxa (motsatsord)

• v.14 Påsklov
  • 3/5 Tvåornas kör på LIVE-arena, vi övar där på dagen och konsert på kvällen