Förtydligande angående läxan Den magiska dörren

Hej allesammans.

Jag har fått några frågor om vad som gäller angående läxan Den magiska dörren så jag tänkte jag förtydligar det här och är det något annat man undrar så är det bara att höra av sig.

Läxan är från måndag till måndag. Vi startar upp ett nytt kapitel i skolan varje måndag. Vill man jobba med sin text hemma redan i början på veckan så är det helt ok. Då skriver man de meningarna som ska vara med enligt instruktionerna och vid de andra tillfällena i skolan får man jobba på att ”bygga ut meningarna” lägga till fler eller rita bilden.

Ni vuxna ska inte ”rätta” barnets text. Det ni kan nämna (vilket vi också gör i skolan) är att de röda/blå strecken vill att vi kollar lite extra på det ordet av någon anledning. På så sätt lär vi dem hur vanliga digitala skrivverktyg fungerar och att man kan ta hjälp utav dem. Vi förväntar oss inte att en elev i åk 2 ska kunna stava felfritt.

Ni behöver heller inte ”rätta” meningsuppbyggnaden. Det räcker att ni ber ert barn kolla om hen skrivit något ”från varje bubbla” från sin tankekarta. En tankekarta vill vi alltid att de börjar sin skrivprocess med (även om de är hemma). Man kan även läsa meningen högt för barnet och fråga om det låter konstigt och sen att de gör sina ändringar i så fall.

Vi har 3 tillfällen i veckan med sammanlagt nästan 2 timmar som vi jobbar med detta i skolan. Förhoppningen är att jag efter sista tillfället här i skolan skickar hem en post-it-lapp med det som jag anser att eleven har kvar att göra eller om hen är färdig för veckan.

Om man inte har kunnat logga in hemifrån så hör av er till mig så hjälper jag er.

Mvh/Sandra