Åk 5 veckoinfo v. 15

Då var vi igång igen efter påsklovet. Alla tyckte nog att det var skönt att mjukstarta med en fyradagarsvecka efter lovet. Nu är det flera sönderhackade veckor fram till sommarlovet och mycket som ska bli klart så vi kommer att försöka lägga på en extraväxel den tid som är kvar av terminen.

Det här är en del av vad vi har gjort i veckan:

I matten har vi haft prov på de tre första kapitlen i boken, och nu har vi gått över till geometri. Vi har bland annat varit ute på skolgården och letat geometriska figurer som man kan dra symmetrilinjer genom.

I svenskan har vi fortsatt med våra ordklasser och med den beskrivande texten av ett land som de själva har valt. Vi har också hunnit med att träna på muntligt framförande vilket vi arbetade med i form av improvisationsteater.

På engelskan har vi pratat om New York. Vi har gjort hörövningar och tränat på dialoger, alla kopplade till denna fantastiska stad.

Tekniken fick vila i veckan, vi ligger bra till där och behöver fokusera på att bli färdiga med energiområdet inom fysiken i god tid innan provet. På fysiken har vi pratat om olika energikällor, hur en generator fungerar, för- och nackdelar med olika sätt att framställa elektricitet och vad som skiljer förnybara energikällor från icke förnybara.

I onsdags hade vi besök av skolsköterskan Caroline som berättade om dos 2 av Gardasil-vaccinet som några av eleverna ska få 24/4. De aktuella eleverna fick information att ta hem, har ni inte sett kuvertet så titta i era barns skolväskor.

Veckans grej stod Noah för som berättade om en av mina stora idoler, nämligen Håkan ”Carla” Carlkvist, motocrossföraren som i princip skadade sig igenom hela sin fantastiska karriär och som gick bort alldeles för tidigt. Nästa vecka ska Ella berätta om en annan svensk, dotter till en latrintömmare i Stockholm och som därifrån tog sig hela vägen till berömmelsens absoluta topp (dock inte inom motocross-sporten 🙂 )

Nästa vecka drar utvecklingssamtalen igång och de fortsätter även vecka 17. Det ska bli kul att träffa er!

På tisdag kommer vi att vara två lärare i klassen. Då kommer nämligen en dam vid namn Fryal att vara med på lektionerna. Fryal är legitimerad lärare men behöver träna på sin svenska och därför kommer hon att vara på skolan de närmaste veckorna och som sagt, i femman på tisdag.

Till tisdag 18/4 har de sjuans tabell i läxa, och glosläxan till torsdag 20/4 ser ut så här:

bring – ta med

bucket – hink

building – byggnad

bullet – kula

butter – smör

cake – kaka, tårta

careful – försiktig

carpet – matta

carry on – fortsätta

catch – fånga, ta

change – förändra

chase – jaga

check – kontrollera

cheese – ost

choose – välja

cinema – bio

city – stad

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

V 16-17 utvecklingssamtal

24/4 Vaccination Gardasil dos 2

26/4 Heldag på Linnés Råshult. Utomhus gäller och därmed kläder efter väder.

3/5 Fysikprov ”Energi”

19/5 Lov (klämdagen efter Kristi himmelfärdsdag)

5/6 Lov (klämdagen innan nationaldagen)

9/6 Vandring m.m. på Ven

15/6 Sista skoldagen med traditionellt utspring på kvällen.