Förskoleklassen v.15

Hej, hej!

Så var vi igång igen efter en härlig påskledighet.

Denna vecka har vi haft temat Affären. Vi har arbetat med vad en affär är, vad den innehåller, vad saker och ting kan kosta, pengar, tiokompisar.

Det har gjorts prislappar och fina affischer för att sälja våra varor. De fick handla två och två och sedan redovisa vad de köpt och handlat i sina nya räknehäften. Detta med hjälp av bilder och uppställda tal.

Vi arbetade även med området väga i mattehäftet. Eleverna fick känna på olika tyngder, som 1 hg, 2 hg, 5 hg och 1 kg. De fick använda en våg för att testa hur många hekton som behövs för att väga upp 1 kg. De fick också gissa tyngden på 5 olika saker. Från tyngst till lättast. En av de åtta grupperna fick full pott och resten var duktiga de också.

Vi har börjat förbereda eleverna på utvecklingssamtalen som ni kommer att bli inbjudna till. Mellan den 2 maj till den 12 maj håller vi på. Då det är många som ska hinnas med så hoppas vi att ni verkligen gör allt ni kan för att komma på den utsatta tiden.

Det ligger en lapp i ert barns väska idag där det står er tid.

På utvecklingssamtalet är det eleven som kommer att berätta om hur det är att gå i skolan. Om ni inte kan komma är det det viktigt att så snart som möjligt höra av er till Cecilia.weikel@almhult.se så att vi kan hitta en ny tid under dessa veckor. Utvecklingssamtalen är ett erbjudande till er för att ni ska kunna vara delaktiga i ert barns skolgång.

Ha en härlig helg önskar

Cissi, Maria, Sofie och Nicolina

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.