Förskoleklass v 19

Veckorna går i rasande fart och nu har även våren anlänt på riktigt både i naturen och med solen. Så härligt!!

I måndags var många av er föräldrar på besök vilket vi tyckte var så trevligt. På gymnastiken lekte vi en Pippi Långstrump lek. Därefter fortsatte vi att träna på att hoppa långrep. Vi passade på eftersom vi fick hjälp av många föräldrar att snurra repen =) Inne i klassrummet efter rasten tittade vi på Emil i Lönneberga. Därefter kämpade vi vidare med de högfrekventa orden på lite olika sätt. Barnen fick sedan en liten bok var att läsa och att måla i. De fick också redovisa för kompisarna vad deras bok handlade om.

Då vi är i slutspurten av terminen har vi lite arbeten som måste bli klart. Hela tisdagen gick åt till detta.

I onsdags började vi prata om väder. Vad har vi för slags väder och lite om varför? Vi tittade på en förklarande film om detta. Barnen fick sedan göra sin egen vädersnurra. De ritade och klippte så det stod härliga till =) Ni har säkert sett dem då barnen redan fått hem dem.

Torsdagen började med att vi fortsatte göra klart bl a vädersnurrorna . Vi pratade om temperatur och termometer. Vid vilken grad fryser det etc. Vi kommer ett antal dagar framåt fylla i vår väderlista och barnen gissar hur många grader det är ute . Efter rast och Madicken film jobbade vi med matematik. Vi pratade och förklarade dubbelt och hälften begreppen. Barnen var väldigt duktiga. Efter en stund gick vi ut och gjorde olika uppdrag med just dubbelt och hälften. Vi hann också med en stunds fri lek i det fina vädret.

Idag fredag har vi tränat på olika sånger som vi ska sjunga på vår avslutningskväll den 15/6. Vi skrev även ner vad vi lärt oss i skolan denna veckan. Till lugn musik arbetade vi sedan med mandalas. Barnen väljer tre olika färger och målar sen med dessa lugnt och stilla innanför linjerna i ett bokstavsmönster. Vi avslutade veckan med fri lek.

Den 19/5 är det lovdag från skolan. fritids är öppet.

Den 25/5 är det friluftsdag. Barnen kommer omklädda till lämpliga ute kläder och skor. Kommer lapp hem om detta.

Önskar er en härlig helg!

Ann  Cissi  Maria  Sofie  Helene

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.