Åk 2, v.21

I matematiken har vi denna vecka arbetat med massa och enheterna kilogram, hektogram och gram. Begreppen tung-tyngre-tyngst, lätt-lättare-lättast och jämnvikt har använts flitigt. Eleverna har bland annat vägt olika saker, fått uppskatta huruvida något väger ett kilo och arbetat i både Singma och Bingel med massa.

Under torsdagen hade vi en härligt friluftsdag som åk 6 hade planerat för oss. Vi delades in i 4 olika grupper med alla ifrån lågstadiet och sedan fick gå runt på skolområdet och prova på olika aktiviteter som eleverna från åk 6 höll i. Efteråt åt vi lunch ute i det underbara vädret.

På svenskan har vi pratat om vad som är skillnaden på ett brev och ett email?Hur ser ett snabel a ut och när behöver man använda det? Vi har också arbetet om brevets typiska drag och struktur. Till exempel hur man kan inleda med olika typer av hälsningsfraser, datum, inledningsfraser man kan använda, att man ofta ställer ett par frågor till mottagaren eller berättar något personligt och sedan avslutar med någon typ av avslutningsord. Sedan skrev vi tillsammans ett brev till författaren av vår högläsningsbok/arbetsbok Robin på kanonen när vi övade detta. Vi håller tummarna att vi får ett svar tillbaka innan vi går på sommarlov.

Fortlöpande under veckan har vi också jobbat på med det sista kapitlet i vår bok. Nästa vecka ska vi sammanställa den med både texter och bilderna så att vi kan ha en ”releasefest” veckan därpå. De ska bli så spännande att se alls färdiga resultat efter att vi har sett dem kämpa på med detta projekt i över 10 veckor:)

Under vårt engelskapass fortsatte vi vårt arbete med hur man kan förklara olika typer av väder. Vi lekte find-your-family och övade på att sätta in ”väderordenorden” i olika meningar. Vi ökade också på vårt ordförråd genom att öva på vad veckodagarna heter och detta kommer vi fortsätta nöta nästa vecka.

De enkla maskinerna börjar gå mot sitt slut och nästa vecka avslutar vi det arbetsområdet. På bilden fick eleverna skapa 3D-tavlor. De var väldigt kreativa och gjorde häftiga tavlor.

Vi önskar er en fin helg! Hälsningar Evelina, Sandra och Johan

Att tänka på inför vecka 22:

• Måndag: Kapitel 9 ska vara färdigt med text och bild. Ta med häftet Den magiska dörren
  • Tisdag: Kläder för att kunna ha idrott ute.
  • Onsdag:
  • Torsdag: