Åk 5 veckoinfo v. 24

Då var slutet på läsåret här. I skrivande stund sitter jag och väntar på att eleverna ska komma in i klassrummet för den sista skoldagen i femman. Även om vi alla tycker att det ska bli skönt med sommarledighet så är det inte utan att jag kommer att sakna barnen de här veckorna, men jag får trösta mig med att jag får umgås med dem ett helt läsår till, vilket sannerligen är ett privilegium.

Det här är en del av vad vi sysslat med de avslutande två veckorna:

I matten har vi arbetat med stapeldiagram och kommit in så smått på linjediagram, vilket vi fortsätter med några veckor i början på sexan.

Väldigt mycket av svenskan har försvunnit eftersom 80 % av lektionstiden ligger på tisdagar och fredagar, alltså just de dagarna som vi har haft schemabrytande aktiviteter. Vi har i alla fall hunnit göra en kartläggning av elevernas kunskapsnivå, vilket vi för övrigt även har gjort i engelska och matte.

På engelskan har vi bland annat kört en engelsk variant av ”20 frågor” där eleverna skulle lista ut vad jag gömt i ”The secret box”. Vi har också hunnit med en del utomhuslekar med engelska glosor som tema.

På biologin har vi knutit ihop säcken inom området ”Naturen på våren och sommaren” genom att köra en tävling om de begrepp som vi har använt under kapitlet, det har blivit lite frågesport och filmer och vi har även hunnit prata om brandfaran som råder just nu och gjort en laboration som visade hur man kan släcka eld med koldioxid.

I dag meddelade Lotta att alla eleverna i klassen fick sitt förstaval som språkval i sexan. Det blir en liten tripp in till Klöxhultsskolan två gånger i veckan för språkval utom för de elever som valt svensk-engelska, de får stanna här i Ryfors ( i alla fall vad jag vet i nuläget).

Annars är ju det stora som har hänt sedan förra veckoinfon vår Ven-resa som blev fantastiskt lyckad. Bra väder, glada elever och ett intressant besök på Tycho Brahe-museet. Måndagen efter vår resa fick jag ett mail från guiden på museet som ville understryka att det var otroligt trevligt att träffa femmorna på Ryfors! Stort tack till Veronica och Jenny som hjälpte till så att vi kunde genomföra resan.

I klasskassan återstår det nu 481 kronor som får bli en grundplåt till utflykten i sexan, vad det nu blir. Vill ni ha en detaljerad redogörelse för kostnaden för Ven-resan så är det bara att maila mig.

Därmed återstår bara för mig att avrunda det här läsåret med några avslutande ord till alla föräldrar:

Ni ska veta att det är ett sant nöje att få umgås med era barn! Det är så otroligt skönt att man slipper vara konfliktlösare, medlare eller polis i den här klassen utan att man kort och gott kan ägna sig åt att bara vara lärare. Det är sannerligen inte alla förunnat.

Jag vill också rikta ett stort tack till er föräldrar för alla trevliga möten och samtal under läsåret. Det är ju trots allt ni som är de verkliga experterna på era barn och därför är den goda kontakten med er så otroligt viktig.

Jag önskar er alla en riktigt bra sommar!

/ Janne