information fritids

Nu börjar en ny termin och vi alla är tillbaka, utvilade och blekare än vi var innan semestern!

Här kommer lite praktisk information inför terminen vad gäller IST, generella riktlinjer och tider.

Fritids öppettider är 06.30-18.30. Om behov av fritidsplats finns utanför ordinarie öppettider måste detta ansökas om hos rektor.

Skolan börjar 07.55, alla dagar. Under skoltiden ska barnen inte vara schemalagda på IST. Så med andra ord, om ert barn ska ha tid både på morgon och eftermiddag, ska två tider läggas in. Tiderna kan då tex se ut enligt följande:

• 06.30 – 07.55
  • 12.40 – 16.00

Under skoldagarna serveras frukosten 07.25, skolfria dagar 08.00. Om ert barn anländer med bussen eller blir lämnade på fritids, utifrån förutsättningen att fritidsplats är beviljad, innan 07.30 är de välkomna ner för att äta frukost. Om de däremot anländer senare får man istället äta hemma eller skicka med barnet något som hen kan äta. Mellanmål serveras mellan 14.00-15.00, beroende på när eleverna slutar skolan för dagen.

Beroende på när ert barn slutar och om skolskjuts är beviljat, detta ansöker man om hos kommunen och är inget vi kan svara för, så går det bussar ca 12.50 och 14.40. Om man blivit beviljad skolskjuts och ert barn ska åka buss hem ska följande tider läggas in för respektive buss:

• Ingen tid för 12.50-bussen
  • 14.35 – för alla bussar som går ca. 14.40
  • 16.05 måndag-onsdag/15.05 på torsdag-fredag (endast för Hallarydsbussen) – för bussen som går 16.17/ca 15.00

Om ovanstående tider för buss inte är inlagda kommer vi inte heller att sätta ert barn på bussen. När ert barn ska åka hem i direkt anslutning till skolans slut ska ingen tid läggas in.

Kom ihåg! Era barn har endast rätt till fritidsplats under vårdnadshavares arbetstid samt under körsträckan från arbete till fritidshemmet. Man har således inte rätt att låta barnen stanna på fritids medan vårdnadshavare utför fritidsaktiviteter eller handlar. Om vårdnadshavare slutar jobba kl. 15.00 är barnet inte heller berättigad skolskjuts hem t.ex. 16.00.

För de barn som har fritidsplats vars vårdnadshavare är föräldraledig/arbetssökande (så kallad 15 timmars-plats) så får barnen schemaläggas måndagar och onsdagar max till 16.00.

Har ni några frågor är nu alltid välkomna in och fråga oss på fritids 😊

/Fritidspersonalen

Det här inlägget postades i Fritids, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.