Åk 6 veckoinfo v. 33

Då var vi gång efter sommarlovet. Det kändes väldigt kul att få träffa eleverna igen efter ledigheten. Jag hoppas att ni har haft en bra sommar även om vädret har varit lite sisådär.

Det finns inte så mycket att informera om efter denna stympade vecka så det blir en kort första veckoinformation.

De två skoldagarna den här veckan har till stor del präglats av lekar och samarbetsövningar men vi har hunnit med några lektioner också. Bland annat har eleverna haft språkval för första gången. Vi har också börjat förbereda oss så smått på det muntliga nationella provet i svenska.

En annan sak som vi har diskuterat är en cykelutflykt med övernattning i vindskydd den 15-16/9. Det verkar vara ett datum som funkar för alla elever. Det blir jag och Hampus som håller i det och vi cyklar från Ryfors skola efter lunchen på fredagen. Slutmålet är vindskydden nedanför Kvarnaholms Kraftverk utanför Strömsnäsbruk. Det går att cykla på mindre vägar i princip hela sträckan och tanken är att vi tar oss till Delary, sedan den gamla vägen till Hallaryd, därefter vidare till Vägla och sedan via Vägarås eller Bråna till Strömsnäsbruk. Min fru har lovat att ansvara för frakten av bagaget. Sedan får vi se om vi även ska cykla tillbaka till skolan på lördagen eller ordna hemtransport på annat sätt, det får jag och eleverna ta en diskussion om. Mer information kommer så snart upplägget är färdigt mer i detalj.

De lärare som sexorna kommer att ha det här läsåret är:

Janne: Svenska (läsning och den muntliga delen), Matte, Engelska, No, Teknik och Elevens val.

Annika K: Svenska (skrivdelen) och So

Evelina: Musik

Maria Blixt (den nya läraren i fyran): Bild

Hampus: Idrott och Träslöjd (träslöjd har de under höstterminen).

Sofie: Textilslöjd, Hemkunskap

Vad gäller språkvalet så är det jag som har Svenska/Engelska. Deras lärare i tyska, spanska och franska känner jag inte till i nuläget.

Eleverna erbjuds läxhjälp på måndagar och onsdagar mellan 14.40-15.30. Önskar man utnyttja detta så får hemtransporten ordnas på egen hand eftersom det inte går några bussar då.

Trevlig helg!

/Janne

Viktiga datum:

12/9 Föräldramöte 17.00-18.30

15-16/9 Cykelutflykt med övernattning i vindskydd.

28/9 Ryfors skola 70 år, öppet hus 17:00-19:00. Om det är någon som har gamla bilder på skolan som vi kan scanna av till vår fotoutställning så hör av er!

29/9 Studiedag.

Vecka 42 och 43 Utvecklingssamtal.

Vecka 44 Höstlov.

Vecka 46 Muntliga nationella svenska.

21/11 Studiedag.

Vecka 48 Muntliga nationella matte.

Vecka 49 Muntliga nationella engelska.

21/12 Höstterminen slutar.

10/1 Vårterminen börjar.

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.