Åk 6 veckoinfo v. 36

Då var det dags att sammanfatta ännu en vecka. Det går ju inte att klaga på vädret, vi har verkligen fått en fantastisk brittsommar de senaste dagarna. Nu håller vi tummarna för att det vackra vädret håller i sig i alla fall en vecka till med tanke på den stundande cyklingen/övernattningen.

Här är något av det vi har gjort i veckan:

I matten har vi repeterat uppställningarna för addition och subtraktion. Vi har också diskuterat vilka huvudräkningsstrategier man kan använda för att slippa ställa upp talen i onödan.

På svenskan har vi jobbat vidare med läsförståelse och muntlig framställning. Så här berättar Annika om det som har hänt på hennes svenskalektioner (vilka alltså fokuserar på skrivande) och lite om So:n:

Eleverna har fått testa att skriva fem olika texttyper för att sedan få dem bedömda utifrån betygskriterierna i åk 6. Utifrån dessa texter har eleverna fått tips på vad de ska tänka på och resultatet på texterna kommer också att ligga som grund för den kommande undervisningen. På IST finns en sammantagen bedömning av de texter som de skrivit nu.

På so;n är det första arbetsområdet avslutat; värderingsövningar och livsfrågor. Eleverna har varit väldigt motiverade på lektionerna och verkligen samtalat med varandra.

På engelskan har vi pratat om engelskspråkiga filmer och grottat ner oss i klassikern ”E.T.”. Vi har mycket fokus på muntlig framställning just nu eftersom det är den delen som det första nationella delprovet i höst är avsett att testa.

På kemin har vi diskuterat syror och baser. Vi har bland annat gjort en laboration där vi testade pH-värdet på ett antal olika ämnen. Vi har också tittat på varningsmärkningar av farliga produkter i hemmet och det ska vi fortsätta med nästa vecka.

På tekniken har vi jobbat med tekniska system och bland annat tittat på de tekniska systemen ”Tunnelbanan i Stockholm” och ”Mjölkproduktionen i Vägla”. 🙂

Veckans grej handlade om giftskandalen i Teckomatorp den första halvan av 70-talet. Ledtråden till nästa vecka är ”Maskerad med oväntat slut”.

Den kommande helgen är det som bekant dags för vår cykelutflykt och vi drar iväg direkt efter fredagens sista lektion 13.30. Hoppas att det inte är några problem för er att frakta hit cyklarna, annars får ni höra av er. En bil med släp väntar vid skolan där eleverna kan slänga på packning som inte behövs för själva cykelturen. Tänk på att utrusta era barn så att de slipper frysa på natten, det kan som bekant bli ganska kallt. Vi stannar på vägen och fikar så skicka med något för dem att tugga på och naturligtvis vattenflaskor. Dessutom är det ju väldigt mycket mygg och knott nu och med tanke på att vi håller till nära Lagan så kan man nog räkna med att vi får ofrivilligt sällskap av dem. Har ni myggmedel så är det bra, annars har jag med så att det räcker till ett mindre kompani.

Barnen har undrat vad de får ta med i fika-, dricka- och godisväg. Eftersom detta ligger helt utanför skoltid så har de inga restriktioner i det fallet, men jag har framfört ett önskemål att de respekterar nötförbudet och det har de lovat att hålla.

Vi har också diskuterat hur vi löser hemtransporten på lördagen och eleverna verkar vara inne på att vi även cyklar tillbaka. Då tar vi samma väg som vi tog på utresan vilket innebär att vi kan släppa eleverna efter hand, vi passerar ju allas bostäder utom Jespers och Maya-Mys. Hoppas det är ok för Dahl och Haider att hämta upp dem vid skolan 🙂 . Vi har telefonkontakt så att ni vet när vi anländer till Ryfors. Där står också släpet med packningen och väntar, det som inte hämtas upp på plats lägger jag in i klassrummet så att eleverna kan ta hem det efter skolan på måndag.

Har ni frågor eller funderingar kring detta så ring eller maila.

Glöm inte föräldramötet den 12/9 17.00-18.30! Ni är varmt välkomna, vi börjar utomhus med att Lotta ger en allmän information och sedan samlas vi i klassrummet.

Nu lite läxinformation från Diana till de elever som har spanska:

Jag vill informera er om spanska läxan till nästa vecka.

Fredag 15 september

Glosor kap 1-2

Kap 1 –   Sid. 10     12 ord

Kap 2 –   Sid. 14-15

För de som inte har läsläxa i engelska är det följande glosor som gäller (och nu kan man även träna dem på olika sätt genom att logga in på Skolplus):

Glosläxa till 13/9:

flip – volt

in the countryside – på landet

try it out – pröva, testa

alien – rymdvarelse, främling

on Earth – på Jorden

review – recension

blockbuster – kassasuccé

spaceship – rymdskepp

shine, shone – lysa, lyste

forest – skog

extra-terrestrial – utomjording

visitor – besökare

van – skåpbil

get lost – gå vilse

fly, flew – flyga, flög

realise – inse

left behind – kvarlämnad

all alone – alldeles ensam

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

12/9 Föräldramöte 17.00-18.30

15-16/9 Cykelutflykt med övernattning i vindskydd.

21/9 Skoljoggen, ta med ombyte

22/9 Fotografering.

28/9 Ryfors skola 70 år, öppet hus 17:00-19:00. Om det är någon som har gamla bilder på skolan som vi kan scanna av till vår fotoutställning så hör av er!

29/9 Studiedag.

Vecka 42 och 43 Utvecklingssamtal.

Vecka 44 Höstlov.

Vecka 46 Muntliga nationella svenska.

21/11 Studiedag.

Vecka 48 Muntliga nationella matte.

Vecka 49 Muntliga nationella engelska.

21/12 Höstterminen slutar.

10/1 Vårterminen börjar.

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.