åk 4 vecka 38

Här kommer veckobrevet för vecka 38

En vecka till har gått och vi har fått äran att umgås med pigga, friska och glada barn hela veckan. Härligt!  och som de kämpade under skoljoggen. De gav verkligen järnet! Hela 95 varv fick vi som klass ihop på 15 min. Ett varv är ca 200 m.

I NO håller vi på att avsluta området med skogen och alla har fått hem ett läxpapper med lite repetitionsfrågor, det blir veckans läxa från mig (Maria).

I SO har vi avslutat området Demokrati. Alla elever har fått välja att göra en animerad film för att visa vad de lärt sig. De fick välja mellan demokrati eller skogen. Be dem gärna visa den hemma. Alla är inte helt klara, vi fick lite teknikstrul när de skulle spela in ljudet. Samtidigt var det bra att de fick spela in ljudfilerna många gånger, eftersom det tog bort den värsta nervositeten och ”pinsamheten” med att höra sin egen röst. I början av nästa vecka ska de få göra klart dem.

Vi har läst och jobbat med länders olika kamp för demokrati och i svenskan håller vi på att skriva en berättelse som handlar om ett fiktivt land som är en diktatur och hur det gick till när det landet blev en demokrati. Jag (Maria) har också haft möjlighet att sitta ner med alla och kolla läshastigheten.

I matematiken har vi haft den första mattediagnosen och den gick strålande. Det märktes att många tränat hemma och även fått lite hjälp av er. Vi har också börjat med snabbtest inom addition. Det innebär att man på en viss tid gör så många tal man hinner. Det var jobbigt i början men de kom snabbt in i det och det är bara en tävling mot sig själv, vilket vi poängterar så fort de börjar jämföra. Vi försöker få till snabbtestet 3-4 gånger i veckan. Det har gett riktigt bra resultat och det man vinner är att automatisera 10-kompisar och 20-kamrater, vilket underlättar enormt. Vi avslutar nu kapitel 1 och nästa kapitel blir multiplikation.

Den stora läsutmaningen

Tävlingen har nu varit igång i en vecka och klassen har fått ihop 47 lästimmar!!! Fantastiskt! Här i skolan har vi fått ihop ca 1-1,5 h/vecka. Nu det det bara att läsa vidare. Jag beställer böcker som aldrig förr. Skolbibliotekscentralen jobbar på högtryck och eftersom jag (Maria) älskar att läsa ungdomslitteratur så hänger jag på och läser samma böcker, böcker som eleverna rekommenderar.

Från textilslöjden:

I textilslöjden har eleverna i åk 4 börjat terminen med att gå i ”symaskinsskola”. De har fått lära sig olika delar och funktioner på symaskinen, hur man trär den och spolar undertråd, hur man backar och fäster tråd och allmänt hur man använder maskinen på ett säkert sätt. De har fått provsy raksöm på en tygbit för att sedan sy olika övningar i papper. Där har de tränat på att sy rakt, sy svängar, stanna och vända i hörn med mera. De flesta har nu gått vidare till uppgiften att sy ett grytunderlägg av bomullstyg och filt med applikation. Enligt grundmallen skulle underlägget se ut som en råtta men vi kom fram till att det är fritt att skapa sin egen design på utseendet/applikationerna fast med samma form som grundmallen. Härligt att se elevernas kreativitet och hur deras självförtroende vid symaskinen växer!”

Från musiken:

I det centrala innehållet för musik i åk 4-6 står det bland annat att eleverna ska arbeta med musikaliska byggstenar: puls, rytm, tempo, taktarter, klang, tonhöjd, dynamik, fraser, perioder, musikalisk form och ackord samt musiksymboler, grafisk notation, ackordbeteckningar och grundläggande notkännedom. Eleverna har en månadsläxa till 9/10 där de ska lära sig namnet på noterna i en oktav samt hur de ser ut i notskrift. De fick hem material förra veckan så de kan öva. Här är tips på en digital övning att göra som omväxling. Är det så att man är frånvarande en måndag, så är det jättebra om eleven skickar i chatten till mig på Teams för att kolla av om den behöver göra något för att vara i fas nästa lektion.

Engelskaläxa åk 4 till 28/9

it rings – den ringer

he wakes her up – han väcker henne

I get up – jag går upp