Åk 6 veckoinfo v. 38

Hej, allihop!

Då var det dags att sammanfatta ännu en vecka. Som vanligt kan man konstatera att tiden rusar iväg, nu är vi redan halvvägs till höstlovet.

Här är något av det vi har gjort i veckan:

I matten har vi fortsatt med räknemetoder och uppställningar och nu är vi framme vid division. Jag har sagt till sexorna att om de känner att de behöver repetera något inom matten så går det utmärkt att söka på ”Matte-Svenne” på Youtube. Han förklarar på ett väldigt tydligt sätt med filmer som är max tre minuter långa.

Vi behöver också damma av några av tabellerna och därför har eleverna sexans tabell i läxa till onsdag.

På svenskan har vi debatterat om olika ämnen som till exempel längden på sommarlovet och energidryckers vara eller inte vara. Vi har också börjat träna på att improvisera samtal utifrån givna ämnen. På Annikas svenskalektioner har de bland annat fått träna sig på att bedöma skönlitterära texter från gamla nationella prov.

På engelskan har eleverna redovisat sina arbeten om en amerikansk delstat. Vi har också diskuterat för- och nackdelar med dataspel.

I kemin har vi gjort en enkel laboration om kemiska reaktioner (jag trodde att vi skulle få till en hyfsat bra smäll men det blev väldigt mesigt). Vi har också diskuterat för- och nackdelar med plast och hur vi klarade oss innan det materialet fanns. Dessutom har vi testat hur mycket av kunskaperna som har fastnat under den här lektionsserien med hjälp av ett enkelt test och en Kahoot.

Tekniken utgick i veckan p.g.a. Skoljoggen, där sexorna för övrigt gjorde en strålande insats. De drog ihop 64 varv vilket gav ett snitt på 7,1 per elev. Bravo!

Nu lite info från Annika om SO:

På so-lektionerna har åk 5 och 6 börjat med arbetsområdet Europa. Eleverna har själv valt att vi ska dela upp området och istället för att ha ett stort slutprov ha flera små. Eleverna kommer att ha sin första koll den 12 oktober och ska då kunna Nordeuropas namngeografi, dess klimat, natur, befolkning och naturresurser. De har fått med sig en lapp hem där det tydligt står vad de behöver kunna för att nå E-nivå.

En av de saker som diskuterades på föräldramötet var att hemkunskapen inte fungerat riktigt bra, och nu har jag och Sofie diskuterat oss fram till vad vi tror är en bra lösning. Nästa vecka testar vi att ha hemkunskapen på måndag 12.40-13.40, då är det ingen annan aktivitet i matsalen. Det påverkar naturligtvis en del andra ämnen som får flyttas runt, men det är inga enorma förändringar. Funkar det här så permanentar vi lösningen och i så fall kommer ett uppdaterat schema att läggas ut här på bloggen.

Den kommande veckan är det som bekant Öppet Hus på torsdag kväll, och sexorna har blivit tillfrågade om att hjälpa till med lite smått och gott under arrangemanget. Det verkar som att de flesta kan hjälpa till och de kommer i så fall att kompenseras genom att få sluta tidigare en fredag som de själva kommer överens om.

Och apropå fredag så är det studiedag fredagen den kommande veckan om någon händelsevis har missat det.

Den här veckan blir det ingen glosläxa i engelskan, i stället har eleverna fått en text som de ska läsa in i en funktion som heter ”Läsframsteg” och som finns i teams. Vi har gått igenom hur det fungerar. Sista dag är onsdag men det är bra om de inte väntar till sista dagen, eftersom det är första gången vi testar så finns det ju en risk att det blir fel och då är det bra att ha lite tid att spela på för att fixa till det.

För att sammanfatta veckans läxa så har de alltså sexans tabell i matte och ”Läsframsteg” i engelska, båda läxorna till på onsdag.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

28/9 Ryfors skola 70 år, öppet hus 17:00-19:00. Om det är någon som har gamla bilder på skolan som vi kan scanna av till vår fotoutställning så hör av er!

29/9 Studiedag.

Vecka 42 och 43 Utvecklingssamtal.

Vecka 44 Höstlov.

Vecka 46 Muntliga nationella svenska.

21/11 Studiedag.

Vecka 48 Muntliga nationella matte.

Vecka 49 Muntliga nationella engelska.

21/12 Höstterminen slutar.

10/1 Vårterminen börjar.

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.