Åk 6 veckoinfo v. 39

Hej, allihop!

Då har ännu en vecka rusat förbi. Mycket av den gångna veckan har naturligtvis kretsat kring skolans 70-årsjubileum, mer om detta senare. Dessutom testade vi det nya schemat med bland annat flyttad hemkunskap, vi utvärderar på måndag och bestämmer oss då för om vi ska permanenta förändringen.

Här är något av det som har hänt i veckan:

På matten har vi fortsatt att jobba med division och vi har även testat oss på sexans multiplikationstabell. Till onsdag nästa vecka har klassen åttans tabell i läxa.

På svenskan har det skrivits berättande texter och vi har tränat oss i att tala inför andra utan förberedelse, i det senare fallet genom att vi körde en variant av det klassiska radioprogrammet ”På minuten”. Eleverna var verkligen duktiga på det här!

På engelskan har vi bland annat tränat oss inför de muntliga nationella proven genom att genomföra ett gammalt, frisläppt nationellt prov. Dessutom har vi nu äntligen fått ihop ett litet bibliotek av engelsk skönlitteratur hos oss på 4-6, uppmuntra gärna era barn att låna någon bok där.

I kemin har vi pratat om gruvbrytning, ädelmetaller, andra metaller och kolets kretslopp. Vi kommer att köra ett litet prov på det här området den 11/10.

På tekniken har vi fortsatt att jobba med tekniska system och eleverna har nu själva valt ett tekniskt system som de bryter ner i sina delar.

Som sagt var så hade vi ju öppet hus på skolan i torsdags och det var riktigt roligt att se hur många som besökte oss. I vårt klassrum rullade en film där tjejerna i klassen diskuterade Ryfors skola förr, nu och i framtiden (killarna var inte riktigt sugna på att vara med 🙂 ). De som tog sig tid att titta på filmen var imponerade av flickornas tankar och funderingar. Alla elever i klassen hjälpte till med arrangemanget och drog ett riktigt stort lass för att det skulle bli så bra som möjligt, och självklart kommer de att bli kompenserade för detta på något sätt.

Den kommande veckan är det simning på tisdag, och så även nästa tisdag. Se alltså till att skicka med lämpliga attiraljer för detta. Torsdagen kommer också att bli lite annorlunda, då har jag en del administrativa uppgifter vilket innebär att Annika har klassen merparten av dagen.

Den nya läxformen ”Läsframsteg” funkade bra, därför kör vi samma typ av engelskaläxa även till onsdag nästa vecka.

Alltså:  De har åttans tabell i matte och ”Läsframsteg” i engelska, båda läxorna till på onsdag.

Slutligen: På måndag ska jag börja förbereda de stundande utvecklingssamtalen, förhoppningsvis ska det alltså komma förslag på tider till er någon gång under den kommande veckan.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

3/10 Simning.

10/10 Simning.

11/10 Kemiprov.

Vecka 42 och 43 Utvecklingssamtal.

Vecka 44 Höstlov.

Vecka 46 Muntliga nationella svenska.

21/11 Studiedag.

Vecka 48 Muntliga nationella matte.

Vecka 49 Muntliga nationella engelska.

21/12 Höstterminen slutar.

10/1 Vårterminen börjar.

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.