Åk 6 veckoinfo v. 40

Hej allihop!

Då var det fredag igen, och den här veckan har vi provat vårt nya schema. Eleverna var överens om att det fungerade bättre med de ändringar som vi har gjort, och därför så har vi nu spikat det nya schemat. Ni hittar det här: 6-RY17

I måndags var jag däckad av en förkylning så klassen hade en vikarie som de inte träffat tidigare, en ung tjej som hette Malva. Det fungerade bra både enligt henne och eleverna. Klassen är ju (peppar peppar) inte speciellt vana vid att ha vikarie så det var väldigt kul att höra att det blev bra!

I veckan har ni fått hem lappar om utvecklingssamtal. Ni som ännu inte har lämnat lappar med önskemål om tider, tänk på att måndag är sista dagen.

Här är något av det som har hänt i veckan:

På matten har vi jobbat med primtal och primtalsfaktorisering (och det vet väl alla vad det är? 🙂 ). Nu har vi nått slutet på kapitlet om de fyra räknesätten och nästa vecka tar vi en ny omgång med området bråktal. Vi har också kört ett läxförhör på åttans tabell, och onsdag nästa vecka kör vi sjuans tabell.

På svenskan har vi fortsatt med improviserat talande och med att skriva berättande texter. Vi har också hunnit jobba en del med läsförståelse.

På engelskan har vi framför allt jobbat med ett projekt där eleverna har valt en person som på något sätt har förändrat världen till det bättre, tagit reda på fakta om den personen och förberett en muntlig redovisning av vad de har kommit fram till. Vad gäller läxa så konstateras att den nya läxformen ”Läsframsteg” funkar bra så vi kör den varianten en vecka till. Elevernas uppgift ligger i teams-gruppen.

På No:n har vi gått från kemi till fysik och börjat arbeta med mitt absoluta favoritområde, nämligen astronomi. Vi har tittat på planeterna i vårt solsystem och lekt med en simulator som finns tillgänglig online: https://www.solarsystemscope.com/

Jag påminner om att vi har ett litet prov på kemiområdet som vi har jobbat med tidigare på onsdag den kommande veckan.

På tekniken har eleverna fortsatt att arbeta med sina tekniska system och de är nu i slutfasen av arbetet.

Nu lite information om SO:n från Annika:

Denna vecka har eleverna avslutat sitt arbete med Nordeuropa. Den 13 oktober kommer vi ha en kunskapskoll på detta område. Eleverna har fått med en karta och ett målpapper hem med vad de behöver kunna för att nå E-nivå. PÅ Teams finns några inspelade genomgångar, måldokumentet och en förkoll som man kan använda sig av om man vill träna hemma. Vi har nu börjat att jobba med Östeuropa och eleverna har fått hem papper om det. Den kunskapskollen kommer att vara den 20 oktober. Uppmana gärna era barn att börja träna på namngeografin redan nu eftersom den är ganska utmanande.

Och när vi ändå håller på så tar vi lite information från matsalen också, även om det inte direkt berör någon i sexan:

Har man allergier eller specialkost måste det fyllas i IST Formulär innan 15/10. Frågor kring kost besvaras av köket på 0476-55025

Även den kommande veckan är det simning på tisdag, se därför till att skicka med lämpliga attiraljer för detta.

Veckans läxor är alltså sjuans tabell i matte och ”Läsframsteg” i engelska, båda läxorna till på onsdag.

Om vi tittar ännu en vecka framåt så kommer vi att åka till Markaryd och besöka Vetenskapshuset måndagen den 16/10 tillsammans med femmorna. Det blir en förmiddag präglad av konstruktioner och laborationer.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

10/10 Simning.

11/10 Kemiprov.

16/10 Vetenskapshuset, Markaryd.

Vecka 42 och 43 Utvecklingssamtal.

Vecka 44 Höstlov.

Vecka 46 Muntliga nationella svenska.

21/11 Studiedag.

Vecka 48 Muntliga nationella matte.

Vecka 49 Muntliga nationella engelska.

21/12 Höstterminen slutar.

10/1 Vårterminen börjar.

31/1 Studiedag.

Vecka 8 Sportlov.

7/3 Studiedag.

12 & 14/3 Nationella prov svenska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

Vecka 13 Påsklov.

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.